söndag 17 juli 2011

De vissna Penséerna får ett nytt liv


Vi brukar alltid köpa Penséer på våren som vi planterar i våra två balkonglådor på framsidan av huset. Dem brukar stå sig till någon vecka efter midsommar. Då ser dem ut som på bilden. Många som har trädgård tänker inte på att det går att återanvända de blommor som vissnar i krukorna genom att plantera om dem i rabatten.


I denna rabatt har jag flera lökväxter som blommar tidigt på våren. Innan jag rensade här (glömde ta ett foto), växter det ogräs och vildvallmo som bara kan bli för mycket på samma ställe ibland. Jag beslutade mig för att ta bort dem för det växer så mycket vildvallmo i trädgården redan och jag behövde en plats för Penséerna.



Så här fint blev det i rabatten när det blev färdigt. Jag hade orange och mörkblåa. Penséer i blomsterlådan också har jag fått två krukor från jobbet med Penséer som var vinröda, blågula och ljusblåa. Dessa blommor är fantastiska för dem fröar och blandar sig med varandra och gör då sina egna färger med olika nyanser. Så nästa år kommer jag förhoppningsvis få flera Penséer med nya färgkombinationer som har självsått sig i trädgården.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar