tisdag 19 juli 2011

Tavla med lantmotiv


När jag hittar mina motiv planerar jag aldrig innan vilket föremål jag skall måla dem på. Jag har en pärm full med olika motiv i form av skissade blyertsteckningar som jag har samlat. För att sedan kunna använda när jag känner för att måla. Motiven avbildar jag från bilder jag ser eller något som jag har sett i verkligheten. När jag väljer motiv måste jag få en känsla av bilden för att resultatet skall bli bra. Jag brukar köpa tavlor på loppmarknader billigt och då brukar jag göra mina val genom att studera om det är en snygg ram, jag kollar också in baksidan hur upphängningen ser ut och vilken form det är på tavlan. Jag är inte intresserad av motivet eftersom jag har tänkt vända på motivet efter att jag har öppnat baksidan på tavlan och plockat ut tavelduken.

Denna tavla är målad i vattenbaserade oljefärger. Motiven är plockade från olika skissbilder där alla föremålen hade samma tema ladugård från förr. Känslan jag har i bilden är den lantliga miljön som får mig att tänka tillbaks när jag var liten hemma hos min mormor Helga och morfar Hilding som bodde i ett äldre hus med en tillhörande ladugård.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar