torsdag 18 augusti 2011

Förväxlingen mellan Palsternackan och tistelen

                                            

Grönsakerna i tunnelen har frodas och likaså ogräset. Det var dags att ta bort ogräset så grönsakerna får ordentligt med utrymme så de kan utvecklas och bli stora. 


Löken har blivit stor och blasten är den kraftigaste jag har sett. Tunneln har varit som ett miniväxthus och inte en ända mördarsnigel fanns det i tunneln. Dessutom har grönsakerna även skyddats från min Rhodesia Ridgeback ”Pepper” som gärna vill lägga sig på dem och platta till. Men en gång fick han för sig att han skulle gå rakt över och gjorde då en reva i väven. samtidigt fastande han med sitt ben och det tyckte Pepper var ganska otäckt och därefter har han inte rört tunneln mera. J Jag sydde ihop revan med sytråd och den blev som ny igen.
           
Pepper 5 år

Förra året sådde jag också lök och morötter men då använde vi stolpar och hönsnät för att skydda för min hund och för Mördarsnigeln.














Förutom löken hade jag sått morötter, palsternacka och rödbetor. När man första gången skall rensa sitt grönsaksland är det bra att studera hur de olika plantorna ser ut. För är inte så lätt för en del ogräs påminner om till exempel morotsblast och då är det lätt att man förväxlar och drar upp plantorna istället för ogräset.


Längst ner på bilden kan ni se hur morotsblasten ser ut. Jag gjorde ett misstag när jag rensade tunneln första gången. För då hade jag inte studerat hur palsternackans blast såg ut det gjorde att jag var osäker vad jag hade dragit upp rätt plantor. Min mamma Eva berättade att Palsternackan växer sakta. Det gjorde att jag trodde att dem inte hade kommit upp när jag var där och rensade förra gången.


Först trodde jag att detta var Palsternackan färgen stämde på roten. men jag tyckte det var konstigt att blasten var så stickig. Först trodde jag att detta var Palsternackan färgen stämde på roten. Men jag tyckte det var konstigt att blasten var så stickig. När jag fick se att dem inte växte på rad utan ploppade upp lite överallt. Då förstod jag att det inte var en Palsternacka utan en tistel. Det måste vara så att jag har rensat bort Palsternackorna vid första rensningen.


Så här stora hade rödbetorna blivit




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar