fredag 5 augusti 2011

Uppdrivning av Zucchini

       

 Jag har använt mitt mini drivnings flitigt, allt eftersom växterna har planterats ut till egna krukor har jag sått nya frön i drivhuset. Den senaste omgången var med tre sorters blommor och två Zucchini plantor. Jag har två pallkragar i min trädgård. Den ena växer broccolin som jag har haft med i ett tidigare inlägg och där växer även plocksallad som man kan skörda hela sommaren. Zucchini växte snabbt från den började sticka upp i jorden. Efter 1 vecka fick jag plantera om den i mindre krukor och 2 veckor efter såg den ut som bilden till vänster. Och efter ytligare 14 dagar såg den ut som bilden till höger och nu hade den även fått flera blomsterknoppar och det var läge att plantera ut den i pallkragen.


Men eftersom pallkragen inte har varit använd på två år så hade den växt igen och det var långa gräsrötter. På bilden har jag kommit en bit med rensningen som tog mig två timmar att göra. Jag har lyckats få med min skugga vid fotograferingen…..







Jag har fått tips av min mamma Eva som är en erfaren grönsaksodlare att man kan lägga tidningspapper över gräs för att slippa att ta bort alla gräsrötter. Så småningom kommer tidningspappret att förmultna, men det tar en tid och undertiden hindrar ogräset att komma upp. Efter att man har lagt över ett lager tidningar lägger man på jorden.








Jag använde mig av Planteringsjord som är lite mer gödsel i och är lite dyrare. Det är värt att lägga lite mer pengar på jorden till grönsaksodlingen. Det gick åt 75 l jord till planteringen eftersom pallkragen var så igenvuxen. Annars går det åt en påse (50 l).






Jag planterade Zucchini plantorna i jorden och vattnade. Det är bra att plantera dem en bra bit ifrån varandra för dem växer och blir stora. Plantorna ser väldigt ledsna ut, men de gör dem i början. Dagen efter brukar dem repa sig och sträcka på sig och växa vidare.




















(Dessa två bilder är tagna från Google)
Innan kvällen kom lade jag på grönsaksgödsel i form av runda korn och vattnade på igen och därefter lade jag på en fiberväv för att inte mördarsniglarna skulle äta upp Zucchini plantorna.



      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar