fredag 27 mars 2015

Broscher av naturmaterial


                                                                             Hej!

För några år sedan gick jag i en kurs där vi band ihop kryddor, kottar och nötter av olika slag. Vi gjorde kransar, buketter, träd och broscher. Vi använde naturprodukter tillsammans med sidenband, pärlor, ståltråd, guld och silver spray och tråd, plastblad, sidenblommor, broschnål och blomtejp. I detta inlägg visar jag upp två broscher som jag gjorde efter att ha gott den kursen. Jag tillverkade många binderier under en lång period efter att ha gott kursen. I början gav jag bort mina skapelser i presenter. 

Sedan blev dem så populära så jag fick beställningar och startade då en försäljning. Det blev nästan som en massproduktion ett tag. Jag kan stolt berätta att jag sålde två broscher till en presentaffär som låg i ett stort känt varuhus i den ort jag bor. Jag fick endast betalt för materialet vad det kostade att tillverka broscherna och affären tog 3 dubbel betalt för dem i butiken. Det var ganska retsamt. Men minns hur stolt jag var när jag såg att dem ligga där på en hylla i butiken med en prislapp på och veta att dem har jag gjort dem.



Broscherna var indelade i olika färgnyanser. Den översta är en lilla brosch där jag har använt ett plastblad, en liten sidenblomma, en bit smalt lilla sidenband och ett bokollon (plockat i skogen), en lilla plast pärla i mitten på bokollonet som jag binder fast med grön ståltråd och en stjärnanis som är en krydda. Genom att använda olika kryddor gjorde även att broscherna luktade gott. Jag avslutar med att virra om med grön blomtejp runt hela bindningen för att täcka allt så det blir en fin baksida och fäster samtidigt broschnålen på baksidan

Den blåa broschen består av grunden plastbladet, en alkotte som jag har sprayat med silver färg och bundit runt ståltråd. Jag använde olika tjocklekar på ståltråden och färger. Jag har även använt koppartråd som är väldigt tunt. På denna brosch finns också ett bokollon med en ljusblå plast pärla i och sidenbandet är en sort som man drog i två trådar så det blev som ett present snöre.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar