söndag 4 september 2011

Gryta av resterna i kylskåpet

Igår var jag inspirerad av att laga mat vilket inte sker så ofta. Det beror främst på att jag är tidspressad. Mina bästa resultat när jag lagar riktigt god mat är när jag får vara ensam i köket och leka mig fram med ingredienserna utan recept. Jag hade bestämt mig för att göra en gryta av produkter som fanns hemma och det ända jag köpte till var champinjoner, matlagningsgrädde och ryggbiff. Jag tycker att det är godast att använda ett mört och gott kött och hellre betala lite extra för att maträtten skall bli lyckad.







Grönsakerna som jag använde mig av var champinjoner, gul lök, Zucchini  ½ gul paprika och tre morötter.












Tillbehören som jag använde mig av var chilisås, två olika sorters cream frech som var halvfyllda. Det var rester från gårdagens middag som var tacos. Den ena cream frechen var Parmesan och vitlök och den andra var Franska örter. Matlagningsgrädden använde jag aldrig för såsen i grytan blev så krämig. Så istället tillsatte jag lättmjölk för att det skulle bli mera sås.








Jag läser en del böcker som handlar om kost vad som är kalori snålt och vad man bör undervika istället för att hysteri banta på olika metoder. Där läste jag att det var bättre att använda kokosfett att steka i. Här har jag strimlat köttet och brynt det i kokosfett.


Champinjonerna delade jag i bitar och löken strimlade jag och sen brynte jag dem tillsammans i kokosfettet i stekpannan. Morötterna skar jag i smala stavar, Zucchinin i tärningar och paprikan i strimlor. Därefter lade jag morötterna i wookpannan i några minuter själv innan jag fyllde på med Zucchini och paprikan.


Jag kryddade köttet med havssalt och vitpeppar. Grönsakerna i grytan gav så god smak och det smaksatta cream frechen gjorde nog sitt också. Men efter att jag hade lagt i chilisåsen och övriga ingredienser smakade grytan helt ljuvlig. Så det behövdes inte lägga i mera salt. Vilket är ganska bra för jag har läst att varje person äter alldeles för mycket salt och för att minska hjärt och kärl sjukdomar bör vi försöka dra ner på saltet.









En lite sting av vitlökspulver gjorde grytan extra god.












Grytan serverade jag med kokt ris och vitt vin.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar