tisdag 27 september 2011

Skördefest med sommarens grönsaker


Sommaren är slut och hösten har mjukstartat förra veckan tog vi upp potatisen och nu var det dags för grönsakerna. Morötterna kan stå kvar till frosten kommer den är inte så känslig. Så jag skördar morötter lite varje dag. Det gör att dem håller sig färskare längre också blir dem nyskördade när man plockar dem direkt från grönsakslandet. Morötterna har tagit väldigt lång tid att växa upp och de flesta har fått ovanliga former.





Löken är den grönsak som jag mest är stolt över i år. För den blev stor och kraftig. Det tror jag beror på att den fick växa i tunneln som vi byggde upp, 
(se tidigare inlägg i juli). Det blev mängder av lök både gul och röd. Efter att jag har tagit upp löken lägger jag den i en träback och torkar den vid ett fönster till frosten kommer då tar jag in den i källaren.







Jag har också tagit in de sista tomaterna fast flera hade inte mognat ännu. Så jag har lagt dem på ett fat på fönster brädan i köket. För att dem skall mogna i solen och det är effektivt. För det blir några tomater varje dag som blir röda. Men jag fick också slänga en del tomater som såg ut så här. Vet inte vad tomaterna har drabbats av? Jag funderar om det är någon sjukdom eller att det har varit nattfrost? Tomater är känsliga för frost.









Stolt visar jag också här upp min första zucchini som har lyckats bli klar. Jag var så skeptisk för några veckor sedan att det inte skulle hinna mogna någon innan frosten skulle dyka upp, (se tidigare inlägg i augusti). Den kunde ha växt och blivit större. Men jag valde att plocka av den för att det var en frukt till som var på gång och behövde kraft för att växa. För snart är det oktober och nattfrosten är pågång så det kan inte bli fler zucchini frukter. Eftersom zucchini är lika känslig för frosten som tomaterna är.







Broccolin som hade blivit angripen av kålfjärilen (se tidigare inlägg) har nu växt till sig och ser frisk ut. Broccolin är en grönsak som klarar några minusgrader. Jag som hade gett upp hoppet med broccolin men jag hade inte tagit bort växten utan den fick stå kvar i planteringslådan. Så nu går den att använda igen. Helt fantastiskt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar