fredag 23 september 2011

Skördetider av potatisen

Så var det dags att skörda flera av grönsakerna som jag har drivit fram. Förra helgen var jag tvungen att ta upp potatisen som inte hade gått åt innan sommaren tog slut. Och det var ungefär halva potatislandet. Det blev 2 middagar med sommarpotatis som jag inte minns vad sorten hete. Vinterpotatisen var det mest av och den sorten var Asterix och dem är röda. Sammanlagt blev det 1 ½ hink full med potatis av båda potatis sorterna tillsammans.






Jag brukar vinterförvara potatisen i en träback i källaren så dem skall hålla sig under hela vintern och oftast brukar potatisen räcka ända fram till November.










Men i år är det mindre antal potatis som blev kvar pågrund av att Astrixen hade drabbats av någon sjukdom? Eller det ser ut som den är på väg att ruttna. Jag är medveten om att vi satte potatisen alldeles för sent, (se tidigare inlägg). Och det har regnat mycket i höst. Nästa år får vi sätta potatisen tidigare.





    Så här många potatis fick kasseras

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar