lördag 3 september 2011

Zucchinin växer och blommar, men hinner den bli färdig innan frosten kommer?



Jag satte planterade två frön och båda kom upp och växte väldigt snabbt redan efter 14 dagar var plantorna så här stora. Så det var dags att plantera ut dem i pallkragen. Egentligen skall man ha dubbla pallkragar när man planterar Zucchini. För plantan bredder ut sig väldigt mycket och det är också svårare för sniglarna att ta sig upp. Jag lade över fiberduk istället för att skydda mot sniglarna och för att Zucchini plantorna skulle växa snabbare.



Efter ytligare 2-3 veckor började Zucchini blomma och för att blommorna skall bli pollinerade var jag tvungen att ta av fiberduken. När jag var och tittade till plantorna efter att det hade gått en vecka utan fiberduk var det flera mördarsniglar som hade kalas i pallkragen och flera Zucchini blad hade blivit angripna.







        
   

Jag tog bort sniglarna, ansade bladen och spred ut snigelgift runt pallkragen för att hindra sniglarna att äta upp mina plantor. Nu kändes det ganska hopplöst att det skulle bli några frukter. Jag kunde inte heller se att det hade utvecklas någon frukt där blommorna satt.


Men idag när jag var ute för att inspektera mina Zucchini plantor fick jag se att det var många blommor med bara en antydning till att bli en frukt. Kom ihåg att min mamma Eva nämnde en gång att det fanns han och hon blommor. Så jag bestämde mig för att googla på det och här kommer lite länkad fakta för dem som är intresserade.
I vi och villa tidningen finns mängder av tips och kunskaper att hämta. Där stod det för er som inte har lust att glida in på länken. Först kommer han blommorna på Zucchini och dem ger ingen frukt och därefter kommer hon blommorna och det är dem som ger frukten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar