tisdag 3 mars 2015

Bomullsöverdragshållare



                                                             Hej!

                                Vad är detta? Jo, det är en bomullsöverdragshållare.

Det var min farmor Anna som hade vunnit denna handvirkade bomullsöverdragshållare på ett lotteri på hembygdsgården när jag var runt tonåren. Min farmor tyckte att jag skulle pröva att göra en likadan och hon gav mig garn som var precis i samma färg som bomullsöverdraget. Jag virkade av genom att räkna och klura ut vad det var för maskor, jag fick hjälp av farmor när det körde ihop sig emellanåt. Min farmor var också duktig på att virka.

Så jag gjorde en kopia av denna bomullsöverdragshållare, vilket betyder att jag numera är ägare till två stycken likadana. Eftersom jag ärvde farmors bomullsöverdragshållare när hon gick bort för några år sedan. Jag har den ena hängande i badrummet med ett bomullspaket i. Det är som ett dragsko vid ena kortsidan, där snörena sitter. Där förr man in bomullspaketet och drar in det till botten där det är en öppning med en kant runt så inte paketet glider ur hållet. Sedan drar man ihop dragskon och hänger den på ett lämpligt ställe. Nu kan man ta ut så mycket bomull som önskas  Hållaren är virkad efter ett bomullspaket i boullsgarn. Den är ganska dekorativ att ha i badrummet. Detta blir mitt bidrag till veckans Symöte.

3 kommentarer:

  1. Ha ha ha, du skriver väldigt roligt Susanne!
    När det gäller bomullshållare får man ju ändå säga att du är rikt välsignad :-)
    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Tack för en underbar kommentar :)
    Susanne

    SvaraRadera
  3. Det var något nytt, har aldrig hört talas om bomullshållare förr! Inte alls dumt, snygg är den också.

    SvaraRadera