torsdag 13 oktober 2011

Flera barn galjar


I ett tidigare inlägg visade jag upp en galge med Disney figurer den galgen hade jag gjort till min äldsta flicka Emelie. Denna galge är Idas som är 3 ½ år yngre än sin syster. Så jag tror hon var runt 3 års ålder när jag målade denna. Därför blev det ganska barnsliga motiv till galgen.

Här är baksidan på galgen. Observera att figurerna inte är målade på frihand utan kalkerade för jag var inte så duktig på att måla på den tiden. (ca 15 år sedan) Ett knep om man vill måla, men inte tycker att det blir som man vill ha det. men känner att det är svårt. Då kan man ta ett bakplåts papper (vit) helst så tunt papper som möjligt. Då lägger man bakplåts pappret på det önskade motivet och kalkerar av med en blyerts penna. Sen vänder du på pappret så att dem kalkerade blyerts strecken kommer mot trä materialet eller vad du skall förra över det på. Nu fyller du i dina streck som du ser igenom och trycker extra hårt. När du sedan lyfter bort pappret har motivet fastnat på föremålet och nu är det bara att färg lägga. För att bli en bättre tecknare är det som allt annat man skall lära sig. Man måste öva och öva och en dag så kan man. Det är också bra att studera och lära sig knep och tekniker i böcker.


Min son Christoffer var bara ½ år när jag gjorde hans galge. Så motiven är utvalda efter vad killar tycks gilla när dem är små.  Skillnaden på Christoffers galge och Idas galge är att Christoffers motiv är målade på frihand och inte kalkerade som Idas är. Jag valde att göra lättare figurer som jag klarade av att göra på hans galge.                 


Här är baksidan på Christoffers galge.

                                                  








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar