torsdag 27 oktober 2011

Skräckinjagande ljusdeklarationer



Det här är ett ljusfat som jag köpte för några år sedan. Den har jag haft mycket användning för. På sommaren gillar jag att dekorera hemmet med blombuketter och på hösten/vintern med ljusuppsättningar av olika slag. Jag gillar olika helg teman då brukar jag dekorera mitt hem för det ger mig energi och en glädje. Det blir en känsla att något nytt lyser upp hemmet och det sker en tillfällig förändring. Halloween tillhör ju en av de där korta helgerna så då blir det inte så mycket dekorationer. Men ju mer pyssel som jag gör varje år lär det ju bli mer att plocka fram.


Ljuspumpan köpte jag förra året till halloween och jag har eldat det så långt det gick. Resten av ljuset är bara fusk. Tur i oturen för nu kan man ha det till prydnad år till år. Jag sätter alltid en klump med häftmassa under ljusen för att vara på den säkra sidan att ljuset står stilla när man skall tända det. Fast i detta fallet hade det inte behövts eftersom ljuset inte går att elda längre. Men det gick av gammal vanna att jag gjorde det.


Förra året minns jag att Halloween uppsättningen hade vita stenar. Eftersom jag vill att det skall vara variation när jag gör saker så valde jag röd istället. Och tänkte först att rött och orange inte är så fint ihop. Men så tänkte jag på helgens tema med läskigheter där blodet också är en tillhörande detalj. Jag hade tanken att de röda stenarna skulle symbolisera blodet.


Jag tillsatte också några svarta små plast spindlar som jag hade hemma. Spindlarna köpte jag för två år sedan och använde då som bordsdekoration på min dotter Idas Halloween party som hon hade med sina kompisar. Mina barn vet att deras mamma samlar på allt och återanvänder. Så jag får ofta saker istället för att dem slänger och vad jag har förstått tycker mina barn också att det känns fel att slänga saker som man inte vill ha när det fungerar att använda dem på nytt. Det har väl blivit en del av deras uppfostran att återanvända produkter. Med stolthet kan jag säga att mina barn är miljömedvetna. Jag tycker ljusuppsättningen blev läcker med det röda och oranga tillsammans med de krypande spindlarna inger det en skräckkänsla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar