söndag 2 oktober 2011

Växer det en julgran i min sockertopps gran ?



Detta är en sockertoppsgran som har fått en utväxt av en lite gran. Kanske är den lagom att spara till en liten julgran. Det är inget ovanligt att växter som är förädlade från sin ursprungsväxt som i detta fall är gran att den nya sorten får små skott eller utväxter från ursprungs växten.


          Jag har en Ormhassel som varje år får små skott och grenarna växer så fort och blir långa. 



Idag var jag ute i det fina höstvädret och klippte bort dessa grenar som nu hade hunnit bli riktigt stora och många. Jag använde mig av sekatören som är ett användbart verktyg. Det är ett trädgårds verktyg som alla trädgårds ägare bör ha hemma.











Ormhasseln har krokiga och böjda grenar så det går inte att ta fel när man klipper bort dem oönskade växterna. Dem tunna grenarna böjde jag sönder och slängde dem i våran öppna kompost som är endast för trädgårdsavfall.










Det är bra att ha två stycken komposter för trädgårdsavfall. För då kan den ena få chansen för stå och mogna i ett år.







Om man har en kompost kvarn kan man mala sönder grenarna till grovströ till att ha i den slutna komposten. Det är även bra att ha två slutna komposter där också för att den ena komposten kan stå och gro. Jag äger ingen kompost kvarn men mina föräldrar har. Jag har lånat den men jag tyckte det tog alldeles för mycket tid att stå och passa den. Så jag brukar inte använda maskinen.









De tjockare grenarna klipper jag bort bladen och sen sparar jag pinnarna till nästa odlings säsong. För att ha till stödpinnar till bland annat tomater.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar