lördag 13 juni 2015

En ovanlig form på dukar



Dukar har oftast former som kvadrater, cirklar, ovala eller rektanglar. Jag ville skapa nya former på dukar så jag bestämde mig för att göra hjärtandukar och det fick bli dem moderna hjärtana som ser ut som någon har dragit ut dem. Jag gjorde det enkelt för mig genom att slippa ta fram symaskinen. Jag använde min taggsax. Här har jag nålat fast fyra hjärtan i samma storlek på en vit linneduk. Jag har använt små knapp nålar som jag sätter fast på undersidan av duken. För att dem inte skall synas eller så placerar jag en prydnadssak på stället där nålen råkar synas.

En taggsax är bra att ha hemma. Den går att använda på tyg och papper. Jag använder den ofta både på gardiner och dukar för att slippa att fålla. När man väljer att klippa med taggsaxen trådar sig inte dukarna och det blir samtidigt en fin kant.



Hjärtdukarna som är fastsatta på linneduken har jag på ett fyrkantigt bord i vardagsrummet och i samma rum har jag en hylla med porslin och prydnads saker. Där har jag använt samma storlek på hjärtan och lagt dem lösa som smådukar under prydnads sakerna. Jag är väldigt nöjd med resultatet och jag tycker att det blev fräckt och egen designat. För jag har aldrig sett att någon annan har lika och det finns inte heller liknande dukar i butikerna





Färgvalet av tyget beror på att det skall passa med gardinerna som jag också har sytt.
Se tidigare inlägg: Gardiner med insydda spetshjärtan.














           
           
       



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar