måndag 21 november 2011

Omgjorda julgardiner


I helgen hängde jag upp några julgardiner för redan nästa helg så är det ju första advent.
Det är sällan att jag har samma gardiner från år till år utan jag brukar förnya på något sätt genom att ändra fönster eller uppsättningen eller sy om gardinen. Dessa här gardinerna köpte jag på röda korset för två år sedan. Då var det två långa gardinkappor som jag sydde om till paradgardiner. Förra året hade jag dem i min son Christoffers rum. Men då hade jag inte den vita spetsgardin kappan i mitten. I år hänger gardinerna i mitt och min man Magnus sovrum.




I vårt sovrum har vi kvar de gamla gråa gardinstängerna sen 70 talet. På stången har jag hängt på stora träringar som jag också har köpt billigt på Röda korset.










Den vita spetskappan var ett avklippt stycke från en annan gardin. Jag fäste den tillsammans med paradgardinen i ringarna. Men spetskappan fick fästas bakom för att den var inte tillräckligt lång.







I badrummet blev det också julfint. Den gardinen kommer från min farmor Anna och var från början en duk. Det var en så kallad löpare som var alldeles för lång för mina bord och jag hade ingenstans att placera den. Så då bestämde jag mig för att dela den på mitten med hjälp av taggsaxen och använda den som gardin i badrummet som har ett mindre fönster.

Tidigare inlägg med samma etikett "skapa i tyg"


höstgardiner                                 lappteknik-som-prydnad-i-fönstret    

3 kommentarer:

  1. Vad Du är pysslig! Det ser jättefint ut.
    Gott att vara ute i god tid. Vi har just gjort färdigt mitt rum nu, resten har vi gjort förra veckan, har bara köket kvar. Sen är det bara pysslet kvar.
    Kram från svärmor

    SvaraRadera
  2. Tack Ragnhild för en värmande kommentar :)

    SvaraRadera
  3. Hej SUsanne och Ragnhild,
    Ni är underbara, jag är helt imponerad!!
    Själv är jag lycklig över att ha tvättat två fönster, det är ALLT jag gjort inför adventhelgen. Många kramar till er från Helena i Krokslätt

    SvaraRadera