lördag 19 november 2011

Rotfrukter med ost och nöttäcke



I min familj är vi trogna ICA medlemmar sen några år tillbaka. Alla medlemmar får tidningen Buffé en gång i månaden. bli ICA medlem
I tidningen finns det bland annat många recept på mat av olika slag. Jag provade att laga till en annorlunda ugnsbakad rotfrukts gratäng med ett frasigt nöt täcke. Med smak vitlök och cheddarost. Här kommer en beskrivning av receptet i form av en dokumentation.

Jag valde bort en del av ingredienserna av receptet för att jag vet att min familj inte skulle gilla maten annars.


Dessa ingredienser valde jag att använda mig först av. Jag började med att skala potatisen och morötterna och dela de i mindre bitar. Därefter blandade jag solrosolja, senap och honung. Vitöken pressade jag och lade i blandningen och även salt och vitpeppar. 






Potatis och morots bitarna lade jag i en långpanna och hällde sedan över blandningen och rörde om. 










Här är ingredienserna till nöt täcket. Hasselnötterna hackas grovt, osten rivs fint. Jag byte ut brödet mot glutenfritt ströbröd. För att min son Christoffer är glutenintolerant.












 Alla ingredienserna fräses lätt i stekpannan och sedan strös blandningen över potatisen och morötterna.










         Täck sedan över med ugnsfolie.













  Sätt in i långpannan i mitten i ugnen på 225 grader.










      Maträtten skall stå i ugnen i 30 minuter. 













Så har det gått 30 minuter och maträtten är färdig att servera. Jag serverade stekta kotletter till. Och det blev en jättegott och jag kan varmt rekommendera er att prova att laga denna rätt och välja vilka rotfrukter som passar er bäst.












Tidigare inlägg med samma etikett "Mat & Dryck"



Hemmagjord muslie         Efterätt med inspiration    2 sorters paj i ett skal
med tuggmotstånd            från online spel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar