lördag 24 december 2011

Lakritsknäck med äkta lakritsrot

GOD JUL alla läsare jag är så tacksam för att ni finns. Allt eftersom statist siffrorna har stigit har mitt blogande känts mer värdefull. För jag känner att jag skriver för någon inte bara för mig själv. Det som är extra roligt är att jag har läsare från hela världen.


Dagens inlägg är en beskrivning om hur man gör lakritsknäck med foton och film. Jag skall börja berätta att lakritspulvret har jag skickat efter från Panduro Hobby. Pulvret kommer från äkta lakritsrot. Vilket gör att den inte är svart som godislakrits. Därför blir inte knäcken som jag visar svart utan ser istället ut som vanlig knäck utan mandel. Vill man att lakrisknäcken skall bli svart kan man istället använda sig av karameller ”Turkisk peppar”.








Receptet har jag hittat på baksidan av Arlas mjölk förpackning. Ingredienserna som man skall har i till knäcken är: 1 matskedar lakritspulver 
(eller 10 stycken krossade ”Turkisk peppar)”,


2 deciliter vispgrädde, 2 deciliter ljus sirap, 2 deciliter strösocker. Det står även i receptet att man skall ha 2 matskedar smör men vi valde att göra den mer kalorisnål. Så vi valde bort smöret. Ett annat tips som stod på förpackningen var att man kan stö på lite fingersalt eller rivet citronskal innan knäcken stelnar.



Lägg alla ingredienserna i en tjockbottnad kastrull. Blanda med en visp och låt koka under omrörning i cirka 15 minuter. Det är viktigt att röra hela tiden i smeten.











Ta fram ett dricksglas med iskallt vatten och ställ i jämte dig vid spisen. Den skall du använda till kulprovet som avgör om knäcksmeten är färdig.













Nu är knäcken färdig kokad.











Så här ser den färdiga knäcken ut. Nu är det bara att droppa i den i små käckformar och låta den stelna i kylskåpet. Förvara sedan den färdiga knäcken svalt i en burk med lock.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar