måndag 26 december 2011

Mat till vinter fåglarna


Jag är uppvuxen i Onsala och flyttade ifrån trakten i 22 års ålder. Därefter bodde på en annan ort i ungefär 15 år. Men efter dessa 15 åren flyttade jag tillbaka till underbara Onsala och köpte min farmor och farfars hus. Redan som barn fick jag lära mig att fåglarna hade det svårt att hitta mat på vintern. Så mina föräldrar Eva och Kenth gav vinter fåglarna mat i ett fågelhus som fungerar som en fågel automat. På marken strödde dem också frö till de större fåglarna som hade det svårt att sätta sig i fågelhuset. Min mamma Eva var mycket intresserad av olika fågel arter och tyckte det var viktigt att hennes barn kunde de olika arternas namn. Fast jag inte var speciellt intresserad som barn. Så är jag nu som vuxen mycket intresserad och har en rik kunskap om fågel arterna. Jag är förvånad själv att kunskapen finns där trots ointresset som barn. På bilden som är hämtad från Google ser ni en Blåmes. Blåmesen lever året runt i södra Sverige.


Vi bor på landet och har skogen runt omkring huset, vilket medför att vi har mängder av fåglar. Jag har ett träd på baksidan av huset där jag har två fågel automater att lägga frö i och som små fåglarna kan sitta på och äta. På fotot ser du den ena fågel automaten. där finns det sittpinnar för dem mindre fåglarna att sitta på och äta. Blåmesen räknas till en av de mindre fåglarna som får plats att äta i automaten.










Här ser ni den andra fågel automaten som dessutom föreställer en flugsvamp. Den hänger ganska långt ner på trädet. Mitt fågel träd har en gång i tiden klipps ner så det är inte så många grova grenar att hänga på. Men fördelen med att ha automaterna så lång ner är att fåglarna är väl skyddade för rovfåglarna.




Koltrasten som ni ser på bilden som jag också har kopierat från google tillhör en av de större fåglarna. Det är en art som också finns i södra Sverige året runt. Koltrasten brukar äta under atomaterna eller fågelhusen. Om man matar fåglarna på vintern håller dem sig runt omkring även under dem andra årstiderna. Då har man mycket fågelkvitter och det är så mysigt när fåglarna sitter i träden och sjunger. På sommarkvällarna kan man höra koltrasten sjunga och då får man en sån sommar känsla.





Fröna som jag matar fåglarna med består mest av solrosfrö. Det finns blandfröer att köpa i butikerna som innehåller solrosfrö, hampfrö och vetefrö. Men då har fåglarna plockat ut solrosfröna och lämnat resten. Så jag väljer numera att bara köpa solrosfrö och själv blanda i några hampfrön och även jordnötter. Om man har jordnötter att bjuda på till fåglarna är det vanligt att man även kan få besök av ekorrarna.  




 Domherrarna som är en julsymbol i Sverige bor också året runt i södra Sverige. Men dem bor långt in i skogen och är inte synlig vid husknuten från det blir minusgrader ute. Då kommer dem ofta till fågel matplatser som människorna har skapat. Dem har ett speciellt läte som skiljer sig från dem övriga fågel sorterna. Domherrarna är lätta att känna igen på den färgrika kropparna. Hannen är den som är röd medan honan är mer grå.




I mitt fågelträd hänger jag även upp taljbollar som är gjort på fett och fågelfrö. Bollarna är instoppade i ett grönt plast nät. Jag brukar också hänga upp nät med jordnötter i som också finns att köpa i butikerna. Fåglarna brukar sitta på bollarna eller jordnötts korven och äta.














Spiral automater avsedda för taljbollar finns det att köpa i butikerna. Dem kan jag rekommendera för då kan inte skatan ta bollarna och flyga iväg med, vilket inte är ovanligt att den gör. Jag brukar inte få besök av skatan på min fågelplats.













Skatan är också en av Sveriges vanligaste fågel som bor här året runt. 

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar