måndag 5 december 2011

Modern ljusplatta med jul machetter



Dagens inlägg är en utvecklig av ett tidigare inlägg som jag gjorde i början av min blogg karriär. Jag känner att jag har utvecklat mina inlägg allt eftersom. När jag läser mina äldsta inlägg är det nästan så jag skäms. Men så är det ju när man är nybörjare och lär sig mer och mer detaljer och finesser. Det inlägget hete Moderna ljusplattor och här kommer länken: 

Dagens inlägg är dem andra macheterna som jag inte visade på foto på det tidigare inlägget utan bara nämnde att jag hade gjort. Jag brukar använda dem runt jul eftersom färgerna går i rött och grönt. Flera gånger har jag funderat att göra fler plattor, men det har inte blivit av. Jag har googlat på liknande plattor som finns i butiken så att ni skall se vart min idé kommer ifrån. Här ser ni en bild:

  




Detta är själva botten stommen som jag har köpt från Röda Korset. Den är gjord av porslin och jag antar att den egentligen är avsedd som uppläggningsfat. 




Jag startade med att göra en mall av kartong som passade i facken och mätte sen ut storleken på mitten hålet med hjälp av ett värmeljus.Därefter arbetade jag upp den lufttorkade leran och kavlade ut den och tog ut plattor med hjälp av kartong mallen. Jag gjorde plattorna jämna och släta genom att tillsätta lite vatten på fingret och stryka ut och jämna till lerplattorna innan de skulle ligga och torka. Plattorna fick torka i en vecka innan jag målade och lackade dem.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar