söndag 11 december 2011

Tittskåp med handgjorda tomtar


Jul tittskåpet är gjort av en stor fisklåda och är ett öppet tittskåp. Fiskarlådor kan man få tag på hos en fiskhandel grattis eller för en billig peng. Innan man tar in lådan i huset rekommenderar jag att den får vädras ute i en vecka annars stinker det fisk i hela huset eller i lägenheten. Därefter målade jag fiskarlådan med brun allmogefärg och lackade med klarlack. Jag valde att bara måla en gång för jag tycker att det är snyggt när träådrorna lyser igenom. Jag klistrade också fast fyra brun målade glasspinnar i varje hörnen på fisklådan.



Julgrannen har jag köpt i en hobbyaffär som är återförsäljare för Panduro hobbys produkter. Det finns mängder av färdig inredning artiklar till tittskåp att köpa. Men det kostar mycket om man väljer att bara köpa färdiga produkter. Så jag brukar välja att köpa något färdigt och sedan låta fantasierna och kreativiteten få producera produkterna i återvinningsmaterial. Och det blir även roligare att göra egna produkter istället för att köpa färdigt och bara klistra in. Alla tomtarna har jag sytt och knåpat ihop själv. Grundstommen på tomtarna är piprensare som jag har klätt med tubstickad metervara. Tomtarnas huvud är en träkula som jag har målat ansikte på.


Till fönstret har jag målat en utebild i akvarell och använt brun målade glasspinnar till fönsterramen. Gardinen är av tyg med röda smala siden band. Ljusstaken är en bit av en smal rundstav med påklistrade röda träpärlor. Ljusen är tandpetare som är målade.  


             Bänkarna och stolarna är gjorda av träskivor och träkulor.Julbonaden är utklippta från en tidning




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar