lördag 17 december 2011

Tomtelandskap i en skål



Vi har en altan som inte är isolerad, så på vintern använder vi altanen till kylrum. Det är praktiskt när man har bakat eller vill att maten som blir över efter middagen skall svalna snabbt. Vi har väl planer i framtiden på att isolera altanen så man kan även utnyttja den på vinterhalvåret. Möblerna står kvar hela tiden och jag dekorerar även altanen vid de olika årstiderna för man passerar alltid altanen när man skall in i huset och det ger ju en inbjudande känsla och välkommande innan man kommer in i huset. Så här ser det ut vid jul på min altan.


Tomtelandskapet har jag byggt upp i en stor röd keramik skål som jag har köpt på Röda korset och den använder jag bara till jul. Längst ner i botten bygger jag upp kullarna med  mina omålade träsvampar, ibland har jag även använt stora stenar i olika former.










Mitt snömaterial kom jag billigt över i en butik som skulle upphöra, det var mitt i högsommaren.









Jag tog snön och täckte svamparna och stenarna och stack sedan ner tall och gran grenar som är gjorda i plast i kanterna på skålen. I skåpet hittade jag även några plask kottar som jag satte i för att få en skogs känsla. I snön kan man se lite brunt sticka fram och det är för att få liv i landskapet. Det är berget som syns.Jag hittade också en röd julstjärna i plast, (en blomma) och en lingonkvist.







Sen var det bara att placera ut alla små tomtarna som jag har. Jag har mängder av tomtar i olika storlekar och material. Tomtar tycker jag att man aldrig kan få för många av.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar