måndag 16 januari 2012

Avslutning på julen 2011/2012



Så var det 13 Knut då skall julen städas ut. Min man Magnus tog bort vår julgranen som barrade vid berörning och alla tillhörande dekorationer. Jag letade tomtar och annat pynt. Det brukar alltid vara någon tomte som gömmer sig varje år som man sedan hittar. Jag hittade en liten rackare igår som gömde sig bakom vardagsgardinen.


Nästan över hälften av vårt julpynt är handgjort. Några av dem har jag berättat om i mina inlägg i december.
Men jag ser att jag har missade tavlan med "glitterfönstret". Bra! Då har jag ett pynt att berätta om nästa jul. 


Jag har tre banankartonger fulla med julpynt och dem är full packade. Dessutom har jag några stora tomtar och en ängel som jag har ärv av min farmor Anna. Dem ligger i två stora papperspåsar. Här har vi också ett tomtepar som jag glömt att berätta som jag också får kåsera om julen 2012.


1,2,3 och till och med 4 saker som jag har missat. Vad bra då finns det även inlägg för december 2012. Då slipper jag börja producera julsaker när sommaren tar slut för att ha julinlägg i december J.


Jag har mina julsaker längst in i klädkammaren vilket gör att det är väldigt bökigt när vi skall lasta in och ut. För då måste vi ta fram allt som ligger ytterst och sen är det ingen idé att sätta tillbaka allt för en den korta julperioden är slut. Det gör att när man väl får pusslat in allt precis som man packar bilen inför en resa så känns det så underbart. Och det ser så städat ut utanför klädkammaren. Kan förresten tala om att vår klädkammare är ett praktiskt utrymme bakom trappan som min farfar Bjarne har byggt som ett litet rum med en dörr och en bänk längst in och på sidorna är det bra hyllor att förvara i och massor av grova krockar och en grov klädstång för tunga jackor. När jag stuvade om där inne för att få in alla julsaker igen hittade jag min favorit ljusstake som har varit spårlöst försvunnen hela december. Avslutningen på denna jul var lyckligt. Men nu har jag alla gardiner och dukar att ta bort det får bli nästa helgs projekt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar