söndag 22 januari 2012

En unik kruka i lera



När min son Christoffer gick på fritids för ungefär 5-6 år sedan gjorde han denna skålen i lera. Men den  hade andra färger som silver och två färger till. Det är inte ovanligt att barn vill ha alla färger som är fina som dem har framför sig. Min son gjorde ofta så. När han kom hem med skålen hade jag den framme som prydnad för att det var han som hade gjort den. Men jag gillade aldrig färgkombinationerna. Första året var den framme länge sedan stod den några år i ett skåp. Christoffer blev äldre och skålen sjönk i värde i hans ögon. Jag tror det var ungefär 1-2 års sedan jag försiktigt frågade om jag fick måla om den. Det var inga bekymmer för han tyckte att jag skulle slänga den. För han menar på att den är så skev. Det är den, men det är ju det som gör att den är så unik. Med en bättre färgkombination såg jag att denna skålen skulle bli något alldeles särskilt.


Jag hade kommit över tre stora burkar med akryl färger. Färgerna var silver, guld och koppar. På skålen använde jag guldfärgen i botten och gjorde rutor med koppar färgen och för det skulle hända något spännande med skålen tillsatte jag svarta allmogefärgs cirklar. Krukan har fått behålla sin ursprungsfärg inuti. Alltså den färgen som Christoffer målade.


Till och med Christoffer gillar det nya utseendet på hans kruka. Men han kommenterar fortfarande att den är för skev. Men samtidigt kan man se en vis stolthet i hans ögonen att den här har jag skapat och mamma gillar den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar