söndag 16 augusti 2015

Fläcken försvann och tunikan fick ett lyft



Förra veckan var jag på biblioteket och då råkade jag på denna bok. Boken visade sig vara mycket innehållrik på mängder av tips på hur det går att förnya eller piffa upp kläder, skor eller virka moderna accessoarer med mera.  När jag bläddrade i den fastnade jag för en sida där dem hade sytt på virkade cirklar på en tröja. Sidans rubrik var ”Har du fått en fläck på en tröja kan du virka färgglada cirklar och dekorera med och samtidigt dölja fläckar som inte går bort i tvätten”. Rubriken var något kortare. Detta var en sammanfattning av ingress texten och rubriken.


Då kom jag att tänka på min jeans färgade tunika som jag köpte i våras. Jag hade oturen och fick en fläck efter andra gången jag använde den. Fläcken gick inte bort i tvätten och jag var väldigt ledsen. Jag har börjat använda den i höst igen efter att den hade fått hänga i garderoben någon månad. Då har jag täckt över med en brosch, men det var inte så praktiskt att ha en brosch nål på jobbet.




Min min förvaringskista hittade jag en virkad prästkrage som jag sydde fast på fläcken. Några
gula indianpärlor fick prydda halsringningen framtill.


Jag blev mycket nöjd med resultatet och nu behöver tunikan bara strykas innan jag kan använda den igen.









2 kommentarer:

  1. Den blev jättegullig! Ibland kan ett missöde bli ett lyft om man - som du - är både fiffig och händig!

    SvaraRadera