söndag 29 januari 2012

Gör en minnes tavla




Tavlan skapade jag för ungefär 5 år sedan. Det var en födelsedags present till min äldsta dotter Emelie på hennes 15 års dag. Jag har gått flera datakurser och lärt mig många program. Ett av favorit kurserna var Photoshop och Digitaltfoto. Det sorgligaste är att jag har glömt så mycket av den kunskapen jag lärde mig. Men kanske om jag repeterar med fakta böckerna och sitter och experimenterar mig fram i aktivitetsfältet så kanske jag skulle fixa alla finesser och få tillbaka min bortglömda datakunskap. Det man inte håller på dagligen glömmer man och värre blir det med åren. Så det gäller att hålla på med datorn och skrivandet för att kunna hänga med i det digitala samhället.


     


Photoshop är ett användbart dataprogram där det går att arbeta med dina bilder och få många fina resultat. Det finns flera olika typer av Photoshop program. Jag föredrar det köpta programmet att arbeta i. Visserligen är det dyrt att köpa men det är enklare att arbeta i och har mera funktioner än de grattis program som finns att ladda ner. Jag hade turen att en kompis hade köpt Photoshop programmet som jag fick låna och installera på min dator. Den versionen jag har är idag gammal. Men jag kan tänka mig att de senare versionerna är lättare att arbeta i.
När Emelie var liten fanns det inga digitala kameror utan då var det fotorullar man satte i kameran som man sedan fick lämna in på framkallning i en butik eller via postorder. Det var när jag fick en scannern i present av min man Magnus som började producera ”Minnestavla”.  När en släkting eller familjemedlem skulle fylla år startade jag någon månad innan att samla in foton på personen under uppväxtåren. Jag scannade in dem på datorn. Gick in på Photoshop programmet och gick in på arkiv-importera. Därefter kan man beskära fotot så man bara får med huvudet och en del av överkroppen. Det går också att välja om man vill ha ett runt foto, fyrkantigt eller annan form. När man har jobbat färdigt med de delade fotot, klistrar man in det på den blivande tavelmotivet. Så fortsätter ni att fylla hela A-4 sidan. I mitten valde jag att skriva personens namn och hur många år som han/hon fyllde.



1 kommentar:

  1. Hej Susanne!
    Vad roligt att du vill vara med i Pysselstafetten. :-)
    Det du ska maila mig är en kort beskrivning av vad du vill visa upp för pyssel. :-) När jag vet vad alla ska göra gör jag ett schema. Sedan lägger du upp din beskrivning på din egen blogg på det datum du får. :-)
    Hoppas du haft en trevlig helg och får en bra start på veckan imorgon! :-)

    SvaraRadera