lördag 11 februari 2012

Banta med nyttig smoothie






Varför skall man slösa tid med att göra egen smoothie när det finns färdig att köpa? I dagens affärer finns det allt att köpa för att göra det bekvämt för konsumenten. Och vill man inte köpa färdig smoothie måste man investera sig en mixer. Även då har affärerna gjort det lätt för oss konsumenterna genom att sälja färdig skivad frukt i frysdisken. Färdig för att bara lägga i mixen och vrida på knappen så är smoothien drickbar. Men det tar väl inte mycket tid att skiva färsk frukt om man ändå skall investera mixen? Då är det väl nyttigare med färsk frukt och godare. Men det går även att använda frysta bär. Alla möjliga kombinationer finns att göra. Investera en mixer och sätt igång och experimentera.


Jag skall visa er en smoothie som man kan använda som bantningsmedel. Den fungerar som Nutrilett. Ni byter ut ett eller flera mål med mat och ersätter med smootien. Det är fröblandningen som gör att det blir effektiv med viktminskningen. Frukten ger dig energi och genom att du dricker mycket vätska blir du även mätt.Banan är en grund tillsatts på denna typ av smoothie. Det är för att bananen ger mättnad känsla. Apelsinen bör också ingå för där finns mycket C vitamin. Sen kan du själv variera om du vill ha fler frukter eller bär. Jag har valt en kiwi som också innehåller mycket C vitamin. Det ända som man inte skall tillsätta i smoothien är socker.


Frukterna skalas och delas och det blir lite saft från apelsinen och det skrapas ner i mixen. Jag börjar alltid med de hårdaste frukterna eller bären och mixar dem. Så frukterna går sönder lättare







Tillsammans med den första frukten i mixen häller jag 2 matskedar med fröblandningen. Fröblandningen är lika delar av solrosfrö, linfrö och sesamfrö som jag blandar och förvarar i en plastburk. Dessa fröer använder jag även på frukostmuslin som jag berättade om i inlägget:
Jag tar en frukt åt gången och avslutar alltid med apelsinen. Och sen kör jag en stund.




För att det skall bli mycket vätska av smoothien som gärna sväller av fröblandningen fyller jag på med 2-3 dl mjölk beroende på mycket frukt jag har i. Har jag mycket frukt minskar jag mängden med vätska. Egentligen är det vatten man skall ha som vätska. Men eftersom jag inte gillar att dricka mjölk så är detta ett bra sätt för mig att få i mig mjölk.










 På denna sats blir det 2 stora muggar med smoothie. För ungefär 3 år sedan prövade jag att använda smoothien som måltidsersättning och då gick jag ner 8 kilo som jag tyvärr gick upp igen eftersom jag lätt tröttnar på att leva efter en speciell diet. Och faller lätt för att äta kakor och andra godsaker. Jag fick receptet från min kompis Lizette som numera arbetar som Coach och håller föreläsningar. Läs gärna på hennes blogg frihetscoachen :http://frihetscoachen.wordpress.com/





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar