tisdag 7 februari 2012

Barbie kläder med eget designat mönster



I helgen visade jag ett inlägg med en virkad hatt till Barbie: http://haggalen.blogspot.com/2012/02/virkad-egna-barbieklader.html. Nu har jag även virkat en klänning eller top i samma garn som hatten. Jag är inte helt nöjd med resultatet. För jag tycker att jag har använt för tjock virknål. Det gör att kläderna blir så grova och det anser inte jag är så fint till Barbie kläder. Jag har använt virknål nummer 4. Nästa gång skall jag använda nummer 3 istället. Och det rekommenderar jag även till er om nu vill pröva att göra Barbie setet. Garnet jag har använt mig av är lite grövre. Vet inte sorten för det var ett rest garn. Klänningen är en egen design. Jag har prövat att virka mig fram till detta resultat utan att ha tittat på någon modell som jag gjorde med hatten.



                             Beskrivningen på Barbie klänningen/tunikan:
Lägg upp 30 luftmaskor och slut dem till en ring med hjälp av 1 smygmaska. Varv 1: virka 1 Fast maska i alla maskor. Slut alla varv med 1 smygmaska. Varv 2: (gör tre luftmaskor =första stolpen) 1 stolpe i varje fast maska varvet ut. Varv 3-5: virkas som varv 2. Varv 6: Virka 2 stolpar i första stolpen. Därefter virkas 1 stolpe i varje stolpe. Varv 7: Virkas som varv 6. Varv 8: Ett varv med fasta maskor i varje maska. Varv 9: Gör 6 luftmaskor, hoppa över 1 stolpe. En fast maska i den näst kommande stolpen. Fortsätt så varvet ut. Varv 10: Gör 6 luftmaskor, gör en fast maska i varje luftmaskbåge. 



 

 Axelbanden virkas med luftmaskor. Stick ner nålen där du vill att axelbanden skall sitta, (mätt på en Barbie). Gör 10 stycken luftmaskor och fäst axelbandet på baksidan där du vill att bandet skall sitta. Gör nu Fasta maskor en i varje maska på axelbandet. Nästa axelband görs på samma vis.Avsluta med att sy på två små knappar som går i still med hattens knapp.





1 kommentar:

  1. Woah! I'm really loving the template/theme of this site.
    It's simple, yet effective. A lot of times it's very hard
    to get that "perfect balance" between superb usability and visual appeal.

    I must say that you've done a superb job with this.
    Also, the blog loads super quick for me on Internet explorer.

    Excellent Blog!

    Check out my web-site; healthy weight loss pills

    SvaraRadera