söndag 12 februari 2012

Det borde även bli lönsamt att återvinna förpackningar



För ett halvårs sedan blev det vår tur att börja sortera matrester i ”bruna påsen”. Det var inget tvång att välja att sortera matrester. Men alternativet var att betala 40 % mer i renhållningsavgift. För att det skall bli effektivt med att få med sig många hushåll i en förändring av ens vardagliga liv krävs det att det lönar sig att sortera och att man samtidigt hjälper miljön. Men att sortera andra material som kartong och plast som jag skrev om i inlägget: http://haggalen.blogspot.com/2012/01/barnen-blev-vara-handledare.html
Återvinning av förpackningar skulle också behövas se över så att flera återvinner och att alla hushåll får samma kunskap som vi fick med ”bruna påsen”. I vår kommun är det inget krav på att återvinna men jag har för mig att det är det i en del andra kommuner. Många skolor och förskolor har fått ”grön flagg” för dem arbetar ständigt med miljön och de återvinner och komposterar som en vardaglig rutin.


Jag kan inte säga att jag var speciellt glad över det här med ”bruna påsen”. Jag har själv en kompost som jag använder till och från. Men den använder jag mest att slänga skal och grönsaksrester i. Och på vintern fryser komposten trots att det stod på bruksanvisningen på kompost behållaren att den skulle tåla -25grader.
De första åren hade vi en kompost behållare. Men förra året köpte vi en till för komposten måste stå och mogna för att innehållet skall kunna bryta ner ordentligt. Då blir det fin jord att använda i trädgården sedan. Eftersom mina komposthållare inte är så kyltåliga som det bör vara så blir min bruna soptunna fullare på vinterhalvåret än den blir när vi inte har frost. När man får den ”bruna påsen” får man även en extra soptunna som är brun. Så det är inte bara att man skall ändra sina vardagliga rutiner utan man måste också se till att det finns plats för en soptunna till.


Mina tankar när vi skulle börja med ”bruna påsen” var hur jag på morgonen skulle komma ihåg att jag nu måste stanna upp och tänka till varje gång jag skulle slänga något. Det stod i papperna att dem även gjorde stickprover på lådan så man inte skulle slarva utan ibland kunde det ske misstag, speciellt i början. När vi var startade upp med sorteringen fick man tänka till varje gång som jag öppnade skåpet. Det var så bekvämt innan att bara slänga ner allt i en påse och knyta igen och ut till soptunnan och slänga i påsen. Nu när jag lagar mat och en förpackning är tom viker jag ihop den och lägger den i min återvinning påse, är det någon förpackning som det fastnar rester i får jag skölja ut och har jag matrester, skal, kaffesump, brödrester med mera skall jag slänga det i ”bruna påsen". Och vad blir då kvar kan man fråga sig? Inte mycket.

Men eftersom det fortfarande inte är krav på återvinning av förpackningar så fuskar jag för att kunna fylla min gröna soptunna som dessutom har vi minskat ner till den minsta soptunnan som finns. Så om alla sorterade både matrester som görs till biogas och förpackningar som återvinns till nya produkter eller förpackningar skulle sopberget minska mycket mera.


Nu efter ett halvår har vårt nya levnad sett med att hjälpa miljön blivit en vardagsrutin som inte alls tar extra tid som jag upplevde i början. Redan efter två månader hade vår familj kommit in i rutinerna och det var inte ofta som det blev fel. Vi har aldrig heller råkat ut för några stickprover på våra soptunnor. Nackdelar som har varit under sommarhalvåret då vi startade var lukten som blev av den bruna lådan. Jag tror att det skulle behövas veckotömning av bruna lådan istället för var fjortonde dag. Det vi också var osäkra på i början var, vad överbliven hundmat (torr foder) skulle slängas . Men nu vet vi att hundmaten slängs i ”bruna påsen”.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar