torsdag 1 mars 2012

Vilket material?




När min dotter Ida flyttade till Emelies rum för någon vecka sedan sprudlade hon av idéer hur hon ville inreda sitt rum. Min äldsta dotter Emelie flyttade till Kalmar i höstas för att studera några år. Ida hade då en önskan att överta hennes rum eftersom det är tre gånger så större än det rum hon hade innan. Ida är mycket musik intresserad och spelar flera instrument. Denna text är kopplat till en musiktext. Jag valde att visa upp texten som Ida har satt på sin vägg för jag tyckte bokstäverna såg ut som de var gjorda i plåt eller liknande material. Är man en bit ifrån så kan man bli lite lurad. Text materialet utgör en fundering kring vad det är för material dem är tillverkade i och det gör att man måste gå fram och studera bokstäverna närmare.


  

  


Så vi går närmare med kameran och studerar T:et och nu skall jag berätta hur Ida tillverkade denna fräcka text som är gjort i vanligt vit data papper. Målat med svart vattenfärg.  Hon fäste sedan bokstäverna med häftmassa på väggen.

Jag googlade på bildsök på vattenfärger och fick fram de lite tjockare sorten på färg behållare som Ida hade 
använt sig av.

Häftmassa ser ut som lera. Den är grå och nackdelen med den gråa är att den kan ge fetta fläckar på tapeten. Men den håller bättre än den fettfria som är vit. Den fett fria har tagits fram på senare år för att det inte skall bli fläckar. Men på min arbetsplats märker vi att teckningarna ramlar ner med den fettfria.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar