måndag 12 mars 2012

Ätbara gröna hönsägg



Förra veckan träffade jag granpojken Mattias. Han berättade att deras hönor hade värpt mängder av ägg och han erbjöd oss att ta i emot några ägg om vi ville ha. Ett sådant erbjudande tackar vi inte nej till. Vi fick ungefär 10 stycken små ägg i olika färger. De färger jag tidigare har sett på höns ägg är brun och vit. Oj! jag blev förvånad när Mattias kom med äggen som var gröna och beiga. Så dagen efter var jag tvungen att fråga om dem hade någon speciell ras på hönorna, om det var någon special foder hönorna åt eller om han hade målat äggen.  Då berättade han att höns rasen hete Araucanan. Jag Googlade på rasen och här har ni lite fakta och på den här hemsidan säljer dem även ägg ifall ni önskar färgade ägg i påsk. Man kan bara måla lite mönster på så blir dem extra färggran. Det stod på hemsidan att hönorna även kan värpa blåa ägg:


Grannens hönor får går fritt när dem är hemma annars är dem i hönsgårdens inhägnade. Dem är alltså helt ekologiska och det gör att äggulan blir mycket gulare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar