lördag 17 mars 2012

Inne sticker Penséerna upp och ute syns en ljusblå blomma



Efter 14 dagar fick jag se att jag hade lyckats få Pensé fröna att gro. Det är en sådan lycklig känsla när man driver upp växter just när de börjar sticka upp ett liv ovanför jorden. Och sen vårdar man dem som sina barn med vatten, ljus, gödsel och koldioxid genom att prata med växterna . Låter helt sjukt att man skall prata med växterna……….eller hur? Man får göra det när man är ensam hemma annars kanske familjemedlemmarna undrar om jag har en ”skruv lös”.I mitt inlägg för 2 veckor sedan berättade hur jag planterade Penséerna och gav då tips om att använda pincett för att få ett frö i varje hål. Se inlägget: http://haggalen.blogspot.se/2012/03/odla-egna-penseer.html .  

Det tipset var även riktat till mig själv att gå tillbaka och läsa vid nästa uppdrivning med frön som är extremt små. För som ni ser så växer mina plantor på varandra. Så nu får jag problem när jag skall plantera om dem…. Men jag kommer i alla fall låta dem växa till sig något för nu är dem alldeles för små och sköra för att plantera om. Eventuellt har jag planer på att investera ett minidrivhus till. Vid förra årets primär start att börja driva upp växter som då var tomater fick jag en hel del erfarenheter. Läs gärna hur det gick till: http://haggalen.blogspot.se/2011/06/min-tomatodling.html 
Läs gärna hur fortsättningen gick med mängden tomat plantor som det blev: 

”Man lär sig på sina misstag” det tycker jag stämmer oftast. Man behöver göra lite fel för att tillsist lyckas med nya saker. Jag hade läste innan (vet inte var) att så fort plantorna kom upp var det viktigt att flytta på dem för att dem inte skulle ta näring från varandra och för att varje planta skulle kunna utvecklas. Men när jag gjorde det på tomatplantorna när dem var i denna storlek var de så sköra vilket gjorde att flera plantor gick sönder och jag fick kassera flera stycken. Men eftersom jag hade fått mängder av plantor så gjorde det inte så mycket. Men med Penséerna kommer jag vänta i minst 14 dagar till innan jag delar dem. Läs också gärna det tredje och sista inlägget om tomat uppdrivningen:http://haggalen.blogspot.se/2011/08/utvardering-av-uppdrivning-i.html


För att göra dagens inlägg lite längre så skall vi gå ut en runda på utsidan och se hur våren utvecklas. Det damp ner lite snö strax efter att jag skrev förra veckan inlägg. Men som tur var smälte den undan snabbt. Men det gjorde att våren stannade upp lite. Men på min rundvandring i veckan fick jag se en blåblomma som hade slagit ut. Jag antar att det är en Skilla. Det som göra att jag är lite tveksam är den ljusblåa färgen. Förr mina Skilla brukar vara konblå men bladen ser ut som Skilla och inte som krokus. Nja… får nog ringa blomexperten, mamma Eva. Hon får studera blomman på måndag när hon kommer och rastar Pepper när vi jobbar.



Snödropparna är i fullblom, dem är så vackra. jag har två grupper på två olika rabatter på framsidan.









Vintergäcken glimmar på ett annat ställe i rabatten och de har utvecklats fler blommor. Både Snödropparna och Vintergäcken är växter som sprider sig och blir fler efter varje år ändå är de ursprungligen lökväxter. Låter lite skumt… Men när jag drog upp en Skilla en gång kom det ingen lök med utan bara rötter. ( Skilla är också en lökväxt). 










Tulpan bladen växer på och utvecklas för varje dag.









Här ser vi Iris som tillhör en blomma som kommer tidigt på våren ungefär samtidigt som krokusen.




1 kommentar:

  1. Hej!

    Ja det kommer nog bli en ganska stor utställning. Tvåtusen löv är det sammanlagt från hela Sverige. Och alla kan vara med och göra löv, man fick anmäla sig i höstas och sedan var det först till kvarn så det är verkligen en massa glada amatörer som gör dem. :)

    SvaraRadera