tisdag 6 mars 2012

Målad Påsk vas i porslin



Jag tänkte mjukstarta med ett Påsk pyssel i form av en målad porslinsvas. Kanske ni tycker att jag börjar tidigt visa Påsk skapelser. Förr det är ungefär 4 veckor till Påsken. Men anledningen är att jag skall visa mitt inlägg på Pysselstafetten, onsdagen den 14 mars kommer jag att visa mina egen designade Påsk gardiner. För ni som inte vet vad pysselstafetten ni kanske tror att det är någon slags tävling. För så tolkade jag den första gången jag blev bekant med stafetten. Nä…ingen tävling utan som en utställning på webben där alla deltagarna visar upp ett pyssel varsin dag som är länkad till sin blogg. Vilket kommer ge mer publicitet för alla deltagares bloggar. En jättebra idé som Stina Glaas från bloggen Sagolikt pyssel  har kommit på.http://stinaglaas.blogspot.com/ Jag är oerhört stolt för att vara med i Pysselstafetten. Årets Påsk Pysselstafett startade den 1 Mars kika gärna in på länken: http://pysselstafetten.blogspot.com/


Påskvasen har jag målat med porslinsfärger som är vattenlösliga. Dem är ganska dyra men dem är dryga. Det finns också olika reliefer att köpa och andra effekter till porslin och glasmålning. Jag har först grundmålat med gul färg och därefter har jag målat på fyrkanter, prickar och så vidare som ett symmetriskt mönster med påskfärger. Sist har jag avslutat med relief som heter pärlemovit. Reliefen gör att det blir små upphöjda prickar och det ger vasen mer liv. När färgen på vasen har torkat i 24 timmar bränns den i vanlig hushållsugn på 150 grader i 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar