lördag 3 mars 2012

Mjuk startarten med att "göra våren"


För två veckor sedan försvann vår snö och snödropparna började blomma. Förra veckan skrev jag att våren var på väg. För då kunde jag visa upp de gula blommorna vintergäck. Hela denna vecka som har varit har vi haft både regn och några förmiddagar med frost och på eftermiddagarna flera plusgrader. I går hade jag semester för att vila upp mig och för min bästa kompis Carina kommer på besök. Carina som är en kompis från ungdomsåren som jag skrev om i gårdagens inlägg:  http://haggalen.blogspot.com/2012/03/sommaren-vi-aldrig-glommer.html.

Igår var det frost på förmiddagen och sol och varmt på eftermiddagen. Då vill vår hund Pepper vara ute extra länge och det vill jag med. Rastlös som jag är har jag svårt att bara sitt och sola utan jag började istället mjuk starta med vårstädningen i trädgården. Min farmor Anna sa alltid har du ”gjort våren ”. Det är mycket som skall göras i trädgården på våren och som trädgårdsägare kan man känna stress och frustration för att man inte hinner med sin trädgård. Allt beroende förstås på hur stor yta och hur mycket växter man har att sköta om. Eftersom vi tillhör kategorin som har stor yta och mycket växer med både träd, buskar och flera rabatter med mängder av olika sorters blommor så känner vi stress och frustration. För att naturen ”spelar oss ett spratt” ibland då alla växter vill komma på en gång när trädgården väl har börjat vakna. Det har gjort att jag har börjat starta tidigare varje år så fort snön har försvunnit kan man börja mjukstarta med visa saker fast marken fortfarande är frusen. Varför dra ut på det som vi gjorde förr, man lär sig med tiden hur man kan undervika att trädgårds livet skall bli mindre stressigt.




Förra veckan hade jag framme sekatören och klippte en buske. Igår använde jag den att ta bort vissna och torkade blommor. Perennerna som jag tog bort heter astrar dem är lila. En sekatör är ett av huvudredskapen i trädgårdsskötseln.


En annan sensommar växt i min trädgård är kärleksörten. Om man hinner kan man ju redan på hösten klippa ner de döda blommorna. Men jag fick tips av min farmor att man skulle vänta till våren för att skydda växterna att bli skadade när de nya skotten utvecklas.


Kärleksörten är en tålig växt och jag har den på flera ställen i trädgården. Därför kände jag ingen fara med att ansa och klippa ner växten. Blommans skaft är lite sega och hårda att bryta ner med händerna så jag använder sekatören. På fotot kan ni se att de nya skotten på kärleksörten har redan börjat komma längst ner i plantan.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar