tisdag 17 februari 2015

Orientaliskt fat



Måla har varit min favoritsysselsättning långt innan jag började skolan. När jag gick i skolan var teckning som bild lektionerna hette när jag växte upp mitt favorit ämne. Ni som har läst min självbiografi under etiketten ”Att leva med dyslexi” har läst att jag valde bort engelska mot teckning eller bild. Men när jag kom i tonåren tappade jag intresset och slutade måla för då kom det antagligen för stora krav och jag blev för självkritisk. Det gjorde att jag till slut inte kunde teckna. Det var inte förrän runt 20 års ålder som jag åter igen började hitta tillbaka till måleriet. Därefter har jag fortsatt att måla och studera olika tekniker och prövat olika material.

Att måla med porslin eller glasfärger skiljer sig en del från att måla med mer trögflyttande färg som till exempel allmogefärg eller oljefärger. Porslin och glasfärgen är betydligt tunnare färg. Jag fick ett paket med grundfärgerna i glasfärger i födelse present av min dotter Emelie och jag använder dem även på porslin. Och det fungerar bra. Annars finns det att köpa separat porslin och glasfärger. Men dem är så dyra.

Fatet som jag har målat på ett är överblivet kaffefat från en servis. Jag har flera fat i källaren som min farmor Anna lämnade kvar när hon flyttade. Dem har hon haft under krukväxterna. Men har du inga fat hemma. Så går det att köpa billigt på Myrorna eller Röda korset. Du kan få dem för 1-2 kronor styck. Det som är viktigt att tänka på innan man börjar måla är att rengöra fatet ordentligt och eventuellt också med lite T-sprit. För att färgen skall fastna ordentligt. Jag började med att svampa på den gula glasfärgen. För att det skall bli en jämnare yta. Jag använder en vanlig hushållssvamp. Annars finns det att köpa speciella svampar i hobbyaffärerna. När färgen hade torkat började jag måla de röda mönster och sen avslutade jag med pärlemo reliefen i form av prickar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar