torsdag 12 oktober 2017

Pepper bekantar sig med sitt nya hem



När Pepper och hans syskon hade blivit åtta veckor var det dags för alla valparna att flytta hem till sina nya familjer. När vi hämtade vår valp Pepper var familjen Falks dotter Johanna extra ledsen. Eftersom Pepper var den valp som var mest gosig och ville sitta länge i knäet. Han var lite utstött bland sina syskon. Det var en lång bilresa för Pepper som aldrig hade åkt bil tidigare. Han blev inte åksjuk eller var ledsen för att åka i väg med hans nya familj som han inte kände. Jag hade han i knäet hela resan och klappade och pratade med honom. Jag glömde att tala om innan vi skulle åka iväg fick han sitt nya halsband som var rött istället för det ljus lila bandet.

Vi kom hem och det första vi gjorde var att sätta ner Pepper på vår tomt för att han skulle bekanta sig med sitt nya hem. Han var så glad och stolt. Tänk att hela den här stora gräsmattan var hans egen plätt som han skulle ro över som en kung. Det han tyckte speciellt om var alla blommorna som luktade så gott. Lite smakprover blev det också man vet aldrig dem kanske var ätbara. Pepper som vår valp fick heta tillslut var som tjuren Ferdinand som satt och luktade på sina blommor. Varför det blev just namnet Pepper berodde på att det är hans Kennel namn och för det också är en koppling till hans mamma Peppa. Hans pappa som har sitt ursprung från Norge heter Navy. Hela Pepper kennel namn är Emoyeni's Pepper Of Navy.


Valpar är som bebisar de undersöker olika föremål. De använder nosen och munnen och smakar och luktar. Den stora skillnaden är väl att hunden inte använder ögon och händer. Men dem stoppar allt i munnen och äter allt dem kommer över. Det är då man upptäcker vad det egentligen ligger vid väggkanterna när man går på promenaderna. Alla dessa cigaretter fimpar och snuspåsar som jag har fått plocka ur Peppers mun. Ibland har det även varit tuggummi och godispapper.Men även naturen har godsaker att erbjuda en liten valp som har underliga smaklökar. Pepper var väldigt förtjust i sniglar med hus. Dem var knapriga och krasade när man tuggade på dem.


En favorit sysselsättning var när jag hjälpte matte med trädgårdsarbete. Jag studerade vad matte gjorde räfsade upp och tog bort det gröna. Men matte var inte lika förtjust över hjälpen som hon fick. Även om jag inte gjorde rätt så var jag bara nöjd med att vara nära min nya mamma som jag älskade. Hon gav mig mat och kärlek.



Det kändes som Pepper förstod att han hade fått ett nytt hem och att han var glad över att få bo här och få mycket kärlek från fem människor. Dessutom bodde det inga andra hundar här. Utan här skulle han få all uppmärksamhet för sig själv och bli ompysslad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar