söndag 12 april 2015

Från vardag till fest

                                                             Hej!

Jag köpte en blus för några år sedan på Röda Korset som jag har förnyat genom att små detaljer. Så här såg den ut från början. Jag har använt den en del, men nu har jag tröttnat på den och har vart på väg att slänga den. Men efter att ha läst denna boken bestämde jag mig för att ge blusen ett lyft.
   
                      

I boken hittade jag mönstret till bården. Jag valde att förnya denna blus för att jag visste att jag hade ett garn hemma som var i samma färg som blusen. Jag började med att virka luftmaskor och mätte längden runt varje del på blus som skulle ha en bård kant. Det blev armarna och framdelen. Efter att ha gjort längden av luftmaskor fortsatte jag med en stolpe genom att hoppa över 2 luftmaskor bakåt. Därefter 2 luftmaskor, hoppa över 2 maskor en stolpe i nästa maska. Och så fortsatte varvet ut. Nästa varv gjorde jag som förgående varv. Men då gjorde jag varje stolpe på stolparna.


 Jag valde att sy på de virkade bårderna för hand för jag vet att jag lätt får en massa gluggar annars. Jag är värdelös på att sy på kant band. Det blev ett tungt och tråkigt arbete som tog en massa tid. Eftersom jag inte hade samma färg på sytråden använde jag vit tråd istället och det fungerade alldeles utmärkt eftersom jag sydde fast bården på avigsidan.


Innan jag sydde nålade jag fast bården. Det underlättade när jag sydde att den var på plats. Samtidigt såg jag att den räckte till. På armarna var den perfekt, värre var det när jag skulle sy fast framsidans bård kant. Då fattades det 3centimeter. Men det var inga större problem eftersom jag inte hade fäst dessa trådar på den virkade bården. Så det var bara att dra upp så att öglan kom fram och fortsätta att virka på bården.


Resultatet blev superbra och jag slapp alla gluggar. Det var allt värt allt jobb och tid som jag lade ner. Nu längtar jag efter ett fest tillfälle att använda min förnyade blus. Ett svart linne eller vitt linne under är supersnyggt.



5 kommentarer:

  1. Fint bidrag!
    Ett litet förtydligande bara. Utmaningen pågår i 2 månader alltså ända tills den 30/5. Så du kan hänga på en månad till.

    SvaraRadera
  2. Tack Klockarbarn! Jag är så glad att jag läste fel. Men jag ber samtidigt om ursäkt för mina falska rykten som jag har stridigt.

    SvaraRadera
  3. Vad bra att du hade rätt färgs garn hemma, alltid kul när man kan piffa upp ett befintligt plagg!

    SvaraRadera
  4. He, he.. det var ju bra att du sparade plagget, dels blev det snyggt pimpat med spetsen och dels tror jag att färgen har kommit på mode igen. Den som spar hon har!

    SvaraRadera