torsdag 12 april 2012

Lökväxternas tid



I helgen var det påsk men inte än enda Påsklilja hade slagit ut. Det var skillnad på förra årets påsk då vi både hade blommande påskliljor och högsommarvärme som helt plötsligt sprack ut över påsken helgen. På Påskaftons kväll. i år vräkte snön ner i Onsala, men som tur smälte det bort nästa dag.


Irisen står nu i full blom det är en av mina favoritblommor. Här ser vi en ljusblå Iris. Även Irisen finns i olika färger. 


Dagarna innan snöfallet kom hemma grävde jag ner Hyacinterna som har stått och vissnat ner sen i julas.


Dem ser inte ut att må så bra just nu. Men efter Hyacinterna har stått i jorden ett tag börjar rötterna växa. Först nästa vår kommer resultatet att visa sig om dem får nytt liv och börjar blomma igen.Lökväxter so bland annat Hyacinter, Påskliljor, snödroppar och Iris återkommer varje år och är mycket tacksamma växter. 

Men det finns djur som vill äta upp lökarna i jorden. Än så länge har jag fått ha mina lökväxter ifred trots att vi har mängder av sorkar. Har du som jag hål i rabatten eller gräsmattan så finns det sorkar där.

  






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar