fredag 13 april 2012

Målade sommargadiner



Gardiner kan göra i olika tekniker. Själv har jag prövat olika sorter med till exempel att sy in virkade stjärnor, applikationer med mera. I dagens inlägg skall jag visa att det även går att måla på gardiner. Gardinkappor har från början varit stora linnedukar som dem har på hotellen. Det finns ett så kallat tvätteri i Skene utanför Borås som säljer begagnade hotell textiller av olika slag som till exempel linnedukar och lakan med mera. Det är textiller som är defekta med någon liten fläck eller ett litet lagat hål. Dem säljs billigt och det går att köpa i Kg pris. Jag köpte ungefär 10-15 dukar för ungefär 8 år sedan till vår bröllopsfest som vi hade hemma i trädgården.


Några av dukarna sydde jag om till gardinkappor till min inglasade altan. Eftersom dukarna hade lite fläckar så valde jag att dölja fläckarna med en blomma. Också valde jag även att använda flera blommor i tre olika storlekar. Blommallarna har jag ritat frihand.


Textilfärgen som jag använde var tuschpennor avsedda för textiler och som håller för 40 graders tvätt. Jag lade blomman på tyget och målade runt mallen. Där efter tog jag bort mallen och målade inne ringen. När jag fyllde i blommorna med tuschpennorna var det mycket jobb och svårt att få ett jämt lager. Om jag skulle göra om liknande gardiner igen skulle jag istället välja textilfärg på burk som man målar med pensel. När det är stora ytor som skall täckas passar det bättre med färg som målas med pensel och om det är mindre ytor fungerar det bättre med tuschpennor. Ordspråket ”man lär sig på sina misstag” stämmer så bra ibland.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar