onsdag 4 april 2012

Påskkruka



Påsken börjar närma sig men fortfarande finns det tid för förberedelse med pyssel och pyntning. Ofta har vi inte så mycket att pynta med till påsken som till jul. Eftersom påskhelgen är mycket kortare period. Det kan vara lite roligt med en påskkruka i fönstret eller att ge bort ett träd med en påsk ytterkruka. Denna kruka är mycket enkel att göra. Materialet jag har använt mig av är 2 serveter med påskmotiv på. Bomull och lacklim. Lacklim finns att köpa i hobby butikerna. Men det finns ett billigare alternativ att göra eget lack lim genom att blanda skollim med vatten. Det tipset fick jag från Tesa pyssel som var med i årets påsk pysselstafett.

Tesa pyssel visar blandade lika delar vatten som skollim och det fungerar precis som lacklim. Kika gärna in på övriga pyssel som är med på bloggschemat:http://pysselstafetten.blogspot.se/2012/02/bloggschema-for-pysselstafett-6.html , som har pågått några veckor och som fortfarande håller på. Jag gjorde debut där i år med mina påskgardiner:Påskgardiner med moderna hönor.

Nu skall jag berätta hur jag tillverkade denna kruka. Jag började med att dela servetterna och använde endast den översta delen av framsidan från servetten. Oftast har servetten 3 skikt som består av en fram och baksida och en enfärgad del i mitten. Därefter strök jag lacklim på mitten av krukan och trycket fast en stor bit bomull som var lika stor som hönan på servetten. När bomullen hade torkat strök jag på lim på resten av krukan och satte ditt servetten och såg samtidigt till så inga veck bildades på servetten. På baksidan satte jag endast fast servetten utan bomullen. Genom att sätta bomull under hönan gör att hönan blir 3D och ger en levande känsla.









  
           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar