onsdag 18 april 2012

Så gick det med mina odlade Penséer



Hur gick det med Penséerna som jag sådde för några veckor sedan?  Här ser dem ut att trivas efter delningen från att ha varit väldigt många i samma kruka till en ensam planta i varje odlings kruka. Om du är intresserad av att läsa hur det går till från början då fröets stoppas i jorden läs inlägget:
http://haggalen.blogspot.se/2012/03/odla-egna-penseer.html Läs gärna också uppföljnings inlägget:


 I detta inlägg skall jag visa hur jag gjorde när jag delade Pensé plantorna. Av förra årets uppdrivning av tomaterna lärde jag mig att det är bättre att vänta att dela plantorna när dem har blivit lite kraftigare. Så jag lätt dem växa tillsammans i 3-4 veckor innan jag delade dem.


För att få ut dem känsliga plantorna vände jag på planteringslådan och tryckte försiktigt ut all jorden i varje kruka så att alla plantorna landade på bordet som jag hade täckt med tidningspapper.


Jag fyllde återigen odlingskrukorna med jord. Men observera här gjorde jag ett fel! Jag använde samma sorts jord. Mager planteringsjord istället skulle jag nu bytt jord. Jag skulle istället ha lagt i gödslad jord med mycket näring i. Jag antar att jag var väldigt trött eller stressad när jag gjorde mitt misstag. Jag vattnade jorden rejält och stoppade försiktigt i en planta i varje håll som gjorde med hjälp av pincetten. Pincetten använde jag också sedan till att förflytta varje planta.


Det kan ta några dagar innan plantorna har börjat stäcka på sig efter omplantering. Men så blev det inte i detta fall. Här dog dem en efter en L Men det var en planta som hade superkraft och den hänger fortfarande kvar trots att jag inte har hunnit bytta jord ännu. I helgen kommer jag att sätta den i en större kruka med gödslad jord. Så i år blir det som alla andra år jag får köpa Penséer. Nästa år kommer jag att göra ett nytt försök och då har jag mitt inlägg att gå tillbaka till för att inte göra om samma misstag igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar