måndag 16 februari 2015

Hårdhudad kanin



Stenar är ett material som är mycket tacksamt och billigt att måla på. Jag har läst flera böcker som handlar om att skapa med stenar. Det som är bra vid planeringen vilket motiv som du har tänkt måla är att först studera varje sten för se vad deras form ser ut att föreställa. För att få ett bra resultat så skall du inte först planera motivet utan istället gå runt i naturen och studera stenar och fundera vad de kan föreställa.

För att få fram djurpäls så den ser levande ut, använder du streck metoden. Då börjar du med det mörka färg lagren och övergår i ljusare och ljusare toner och avslutar med dem vita färg strecken.Stenen föreställer bara en kanin från en sida. Mina föräldrar Eva & Kenth fick sten kaninen för att ha i trädgården. För Jag har dessutom målat på tre lager med utomhus lag för att den skulle tåla att vara ute. Men mina föräldrar har den istället placerat i bokhyllan som en prydnads sak och då har dem valt att ställa kaninen på den sidan där stenen framhäver ett kanin ansikte. Om du vill ha tips på böcker som jag har studerat för att få mina kunskaper om att måla på stenar. Gå in på mina tidigare inlägg som handlar om olika målade stenar.

å


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar