lördag 7 april 2012

Tyghönor i 4 olika storlekar


Jag skall börja önska alla mina läsare GLAD PÅSK! Hoppas att ni får en trevlig påskhelg. I dag Påskafton skall jag presentera ett påskpyssel som jag har hållit på med denna veckan och idén har jag hämtat från årets Påsk & Vår stafett:Pysselstaffeten som har ett uppehåll i tre dagar och återkommer på tisdag och pågår en vecka framåt. Jag har fått mängder av bra tips från Pysselstafetten. Fast jag har haft mycket annat för mig så det enda påskpyssel som jag har testat att göra är dessa hönor som kommer från bloggen: Tyg och otyg



Mina 4 hönor som jag gjort i storlekarna 4x8, 5x10, 6x12 och 7x14 centimeter. Jag valde samma tyg till alla hönorna. I tyg och otyg rekommenderas det att använda tyg som inte räfflar sig. Men då kan jag tillägga att det fungerar ifall ni klipper ut rektanglarna med en taggsax. Det gjorde jag eftersom jag använde ett bomullstyg. När jag sydde mina hönor (för hand) läste jag inte Tyg och otygs beskrivning så bra. Vilket gjorde att jag missade sömmen som gjorde att hönorna blev som en tetra förpackning i kroppen. Det gjorde i och för sig inget. För då blev mina hönor en egen variant. Till hönans kam använde jag också bomullstyg, så även den klippte jag med taggsaxen. Detta är den största hönan som är 7x14 centimeter. Hur ni syr den får ni gå in på länken: Tyg och otyg Där får ni en mycket bra detaljerad beskrivning. För att få min form på hönorna ändrade jag bara sista sömmen, efter att ha stoppat in vadden och tryckt in benen sydde jag bara ihop sömmen rakt fram och gjorde några extra stygn runt benen så dem skulle sitta fast ordentligt.


Benen har jag lagt mest fokus på att förändra genom en annan variation med olika material. Till den största hönan har jag använt piprensare som är randig. Här ser ni hur dem är fast sydda.


Så här gjorde jag klorna. Jag började med att dela piprensaren på mitten. Därefter böjde jag ena änden på varje del cirka 1 centimeter.


                         Sen virade jag om den vikta delen och böjde till yttliggare 1 centimeter.


                     Nu använde jag saxen för att klippa upp varje ögla så att det bildades fyra klor.


Den näst största hönan som är 6x12 centimeter har också fått piprensar ben som är randiga. Fast en annan färgnyans.


Hönan i storleken 5x10 har fått annolundare ben och längre. Ögonen har jag dessutom glömt att berätta att dem är precis som i Tyg och Otygs hönor gjorda av en fransk knut med brodyr garn och näbben på de tre större hönorna är gjorda av en trekants bit av samma tyg som hönornas kammar. Den minsta hönan har fått en garn sytt näbb.


Denna höna har fått garnben. Jag har använt 6 garnlängder i rosa melerat och ett rött garn som jag har flätat ihop. Innan jag började fläta så knöt jag ihop trådarna och det var där som klorna bildades. Genom att jag klippte upp alla öglor som hade bildats och jämna till trådarna.


Den minsta hönan som är 4x8 centimeter var pillig att göra med mina stora fingrar. Den har också fått ben av garn. 

Jag har valt att göra gula ben av brodyrgarn som jag sydde fast i vadden. Klorna gjorde jag med vikningar och knutar och uppklippta öglor. Alla hönorna fick en upphängning anordning av en brodyr garns bit. Jag har dem hängande efter varandra på en lodrätt rad på en mindre vägg i hallen vid ytterdörren.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar