fredag 17 april 2015

Årets hyresgästers tragiska död

                                                              Hej!

Varje vår har vi hyresgäster i våra sockertoppsgranar. Vi brukar se dem tidigt på våren när dem flyger in i granen med pinnar i näbben. Längre fram på vårkanten hör vi småkvitter när vi sitter vid trädgårdsmöblerna som vi har plaserade framför sockertoppsgrannarna. Det växer en lite häck mitt på tomten med sex stora sockertoppsgranar. Det brukar vara samma gran som är populärast att bo i.

                                         
                                           (Bilden är hämtad från:Gotlandstrams.blogspot.se)

Det är grönfinkens familj som varje år är våra hyresgäster i sockertoppsgranarna. Men i år har dem råkat ut för tråkigheter.


Jag antar att det måste vara deras ägg som låg mitt på gräsmattan några veckor efter påsk. Då hade jag inga misstankar att ägget kom från grönfinkens bo. Jag bara var förbryllad över att det hade hamnat ett halv tomt äggskal mitt på gräsmattan. Jag lade det i rabatten som dekoration.


En dag hade min son upptäckt att det låg mängder av stora mörka fjädrar på gräset under den sockertoppsgranen som Grönfinkarna bodde. Och han fick se att det hade blivit ett stort hål i granen där boet var.


Då hämtade han mig och jag tog kameran med mig för att dokumentera den tråkiga förödelsen. När jag kikade in var hemmet tomt. Jag tittade runt omkring och under granen där låg det fågel skelett som jag valde att inte fota eftersom jag själv inte klarar av sådana bilder. Undrar vem mördaren var? Kanske en uggla eller en annan rovfågel. Mördare kan man inte kalla det för i djurens värld är det en överlevnad att döda för att äta. Människor dödar inte bara för att äta och överleva dem har helt andra syften med dödandet.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar