fredag 11 maj 2012

Gratulations kort med pressade växter



Idagens inlägg skall jag visa hur jag vidareutvecklade ett kort som jag har pressade växter som sedan laminerades och klistrades fast på ett vikt A4. Läs det tidigare inlägget där jag beskriver processen av växtpressningen och lamineringen och hur jag skapade kortet:


Min svägerska Helena fyllde år för några veckor sedan. Jag behövde ett gratulationskort och jag valde då ut detta kort med de pressade och laminerade växterna. Men jag tycke nu att kortet såg lite dystert ut. Så jag bestämde mig för att piffa upp kortet.


Jag beslöt mig för att använda gammaldags spets som jag har klippt av från en gardin som jag tröttnade på. Jag använde pappers lim att limma med. För att spetsen skulle ligga på plats innan den torkade var jag tvungen att lägga tyngder på. Tyngden på den första biten blev min taggsax.


      Andra spets delen fick också en tyngd. Här ser du papperslimmet som jag använde mig av.


Nu hade hela det laminerade fönstret fått en spetsram. Men kände att ett grattis också behövde sättas ditt på kortet.


Bokstäverna målade jag med akvarellfärg på tub. Jag blev ganska nöjd med kortet men samtidigt lite kritisk över texten som ser lite kladdig ut. Hoppas inte Helena känner som mig :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar