lördag 5 maj 2012

Känslor, haikudikt i återvinningsmaterial



Varje måndag är jag med i ett blogg projekt som kallas Utmaningen som Klockarbarn har startat.  Där får vi mängder av tips och idéer hur det går att förnya eller skapa ny produkter med återvinningsmaterial. Förnya genom att till exempel ändra vuxen plagg så dem passar barnen eller piffa upp kläder som du har tröttnat på genom att till exempel virka en bård och sy fast.

I förra veckan utmaning: http://www.klockarbarn.blogspot.se/2012/04/aterbruksutmaning-omgang-6.html fick jag inspiration till min mini tavla som jag skall visa upp i dagens inlägg. Det var Linda som har bloggen Duger som hade gjort en tavla  av kylskåps magneter som var populära för ett antal år sedan. Kanske du också har en ask undanstoppad magnet ord i ett skåp som även jag hade. Jag blev så glad när jag såg Lindas tavla med dessa ord. Så redan samma kväll tog jag fram min ord ask och försökte komma på vad jag skulle skriva och hur jag skulle utforma tavlan. Jag ville vidareutveckla Lindas idé genom att koppla textens betydelse till bakgrundsmotivet. Läs http://www.duger.se/2012/04/aterbruk-5-tavla-av-kylskapspoesi-och-orngott/ för att se vad min inspiration kom från till denna mini tavla och se hur jag har vidareutvecklat den.


Materialet som jag använde mig av var : en frigolitplatta formad som en kvadrat som har varit ett skydd till en produkt som vi har köpt hem, troligen en el produkt. Varje gång vi har köpt hem en vara liggande i en kartong går jag alltid igenom i lådan om det finns passande frigolit bitar i olika former eller platta kartongbitar och lägger in dem i mitt skapar förråd. Förutom frigolit kvadraten har jag använt ugnsfolie, silkespapper (finns inte med på bilden), skollim, en ask med ord magneter och utskrivet foto från när jag tog min lärarexamen.


Jag började med att klippa en bit ugnsfolie som jag sedan klädde in foliebiten med. Därefter klistrade jag fast foliekanterna. Jag ville ha fram en feststämning med lite statusbetonat. Då tänkte jag på guld och silver. Jag började genast fundera vad jag kunde ha som bakgrundsmaterial hemma till tavlan. Då dök ugnsfolie upp i mina tankar så jag beslöt mig för att pröva materialet.


Det kändes för naket och enkelt med att sätta fotot direkt på foliepappret. Så jag letade vidare och hittade då några rester av silkespapper. Det blev ett ljus rött silkespapper som jag strök skollim på och tryckte fast på den silvriga bakgrunden. När limmet hade torkat limmade jag även på fotografiet.


När jag hade tagit fram alla orden i asken var det inte lätt att få ihop en mening, citat eller dikt för orden hade ett gemensamt tema fest och fylla men samtidigt fanns det lyx i olika synonymer. Min första tanke var att få ihop en mening som passar in på mitt liv vilket var omöjligt med de ord som fanns. Nästa steg var att göra en knas mening med humor i. Men det fungerade inte heller. Så till slut fick jag bestämma ett tema. Mitt tema var ”lycka” mina inre känslor när jag och mina kurskamrater tog vår lärarexamen. Orden är ihop satta som en haikudikt som är uppbyggd med tre rader. På första raden är det alltid 7 stavelser, andra raden 5 stavelser och tredje raden 7 stavelser. Det som inte gör denna dikt till en riktig haikudikt är att den inte handlar om naturen. På lärarprogrammet fick vi kunskaper om haikudikternas uppbyggnad.

1 kommentar: