lördag 26 maj 2012

Ny startat projekt som skall bli en tavla



Denna tavla kom till av en slump. Det var en test av en färdig bild på ritprogram Tux Paint för mindre barn som finns att ladda ner grattis. Gå in på adressen www.Tux Paint.com. Barnen på vår förskola brukar få skapa egna konstverk från detta program. Det finns så många möjligheter med programmet. Det finns också flera alternativ av olika funktioner att välja på. Genom att testa och leka sig fram går det att utveckla mera kunskaper vad det mera går att göra med programmet. För att vägleda barnen mera i programmet satt jag själv en kväll och utforskade ritprogrammet funktioner och för att eventuellt hitta mera finesser för att programmet fortfarande skulle vara lustfyllt hos barnen. 


När du har laddat ner programmet väljer du en bakgrund som passar dig. Du väljer genom att trycka på "ny". Då kommer det först upp olika färger att ha på bakgrunden. Men det går även att skråla ner på pilen och där finns andra alternativ som mina barn ännu inte hade prövat. Jag valde att pröva att arbeta med havsbilden.


Därefter går du till verktygs fältet och väljer vad du vill jobba med. Jag valde här "magi" eller trollspöet som jag brukar säga till mina barn.


På höger sidan av skärmen kommer nu upp olika funktioner som finns under "magi". Där finns mängder av alternativ att skråla fram. Jag valde gräs. Min tanke var att göra sjögräs och tång i olika färgnyanser.


När du trycker på "rita" på verktygsfälten kommer det fram olika färger att måla med längst ner på skärmen. Längst till höger bland färgpaletterna finns det en knapp som ser ut som regnbågspalett. När du trycker den knappen kommer det upp denna bild. Där kan du välja hämta fler färger som inte finns på grundpaletterna. Jag valde olika gröna nyanser.


På bilden kan du se sjögräsen och tången som jag har tryckt ditt med trollspöt som du i mitten på bilden kan skymta lite svagt.


När jag ansåg att det fanns tillräckligt med sjögräs och tång på havsbotten ville jag göra något mer med bilden för att den skulle få mera liv. Jag gick åter igen till verktygsfältet och valde "magi" På de olika alternativen på höger sidan valde jag ”bubblor”. Och sen lade jag bubblor på tre ställen på bilden.


Jag skrev nu ut bilden och laminerade den. Därefter fortsatte jag att arbeta med havsbilden genom att Googla på tänkbara djurliv som skulle smälta in i min havsmiljön. Resultatet som jag skrev ut blev en fisk, ett fiskstim, en mussla och en manet. När jag hade klippt ut djuren laminerade jag även dessa varelser,


För att det skulle bli en 3D känsla klistrade jag fast bomull under varje djurliv innan jag klistrade fast dem på havsbilden. Så långt har jag kommit på mitt nystartade projekt som skall bli en tavla. Min plan är också att göra detta med mina barn på förskolan. Följ slutresultatet i ett kommande inlägg framöver.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar