söndag 24 juni 2012

Bevis på att 1 årig blåklint kan frö så sig


Här kommer uppdateringen av inlägget:dags-for-omplantering, i inlägget var jag frågande vad denna växten skulle bli och vad den kom ifrån. Nu vet jag svaret, det är en blåklint som har fröat av sig från förra årets sådd :). Min önskan gick i upplevelse.


Det var återigen dags för omplantering och utplantering för alla växter som jag har drivit upp. Detta är ett passande inlägg som jag vill dela med mig till: Husmorsskolan Trädgårdsdagboken del 15. Rosenetternell eller Riddarsporre. Någon som vet svaret vilken växt det är. Annars är det bara att vänta och se tills blommorna kommer. Jag försådde båda och kommer inte ihåg vilken som var den ena eller andra. Men av den här sorten blev det mängder av växter.


Den andra växten blev det bara en av och idag fick den komma ut i rabatten.


Tomatplantorna planterades om i krukor som var dubbelt så stora. Jag stoppade först i plantan och därefter fyllde jag upp krukan med jord.


I år har jag begränsat min tomatodling till fem plantor. Dessutom prövade jag att odla stora tomater. Förra året sådde jag busktomater som cocktail. Se inlägget: min-tomatodling. När jag planterade om tomaterna passade jag även på att "tjuva" dem. Att "tjuva" tomater betyder att alla små blad som kommer på sidorna nyps av för att ge kraft åt bladen längs upp där tomaterna senare växer ut efter blomningen. 


Paprikan växer långsamt i jämfört med tomater så är det rena snigelfarten. Men nu hade plantorna äntligen börjat skjuta upp lite i höjden. Så även dessa plantor fick varsin större kruka. Jag ringde och frågade min mamma för att få svar på frågan om även "Paprikor skulle tjuvas"? Svaret blev nej.


Zucchinin som jag drev upp hade alldeles för gamla frö. Dem gick ut för två år sedan stod det på påsen. istället för att bara slänga dem tryckte jag ner dem ändå. Det lyckades komma upp tre plantor som jag nu fick plantera om. För när Zucchinin väl börjar gro så växer den mycket fort.



Tagetesen är snart dags att plantera ut, men så länge fick även dessa plantorna komma in i en större rymligare kruka. Växten längst upp till höger är solros. Den tillhör också en av de snabb växta sorterna.


I miniväxthuset hade det blivit flera plantor som behövde delas. Vid förra omplanteringen stoppade jag i lite nya blomster fröer. Men jag var dock lite slarvig jag varken skrev någon etikett eller dokumenterade om dem. Så nu blir det spännande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar