söndag 10 juni 2012

Dags för omplantering


I mitt miniväxt hus där jag driver upp olika växter växer det så det knakar. Plantorna har blivit så stora att dem behöver större utrymme och jord med mer näring i. I lådan ser du längst upp till vänster 2 paprika plantor. Längst ner till vänster Tagetes. Längst ner till höger 1 Blåklint och de övriga är Roseneterneller eller Riddarsporre. Det är svårt att se på förpackningen vilka blad de har. Men jag tror att det skall vara Riddarsporre. Detta inlägget har jag valt att bidra med till Husmorsskolans trädgårdsdagbok nr 13. Maja har kommit mycket längre med sin odling. Jag började mycket senare med min odling.


Tomatplantorna behöver komma i en större kruka för att kunna utveckla sig mera. I år blir det lagom med tomatplantor.


Blåklints plantorna som jag planterade om i ett tidigare inlägg har nu blivit tillräckligt stora att plantera i blomster rabatten.


Så ser tomatplantorna ut efter omplanteringen i de större krukorna. Nu skall de få en snyggare ytterkruka
och sedan placeras ut i fönstret på altanen.

 

Jag planterade dem på samma plats där det har kommit upp en planta från förra året. Jag vet inte om det är de sen sådda plantorna, se inlägget från i höstas:  säsongens-sista-blomster-uppdrivning.html eller om det är en blåklint som har frö sått sig själv från förra årets blommor. Den främre plantan är den som är från förra året.



När jag hade planterat om alla mina växter satte jag nya frön i mini växthuset. Det blev paprika från direkt från en rödpaprika som har liggat och torkat någon vecka. Nu blir det spännande att se hur effektivt det är med att ta egna frön istället för att köpa fröpåsar i butiken. Det blev också zucchini. De nya fröna jag stoppade i förra gången kom inte upp. Då jag checkade utgångsdatumet på fröpåsen på baksidan av påsen såg jag att frönas hållbarhet varade bara till 2009. Där var förklaringen till att dem inte grodde. Med istället för att slänga påsen tryckte jag ner alla i jorden. Om jag har tur kanske någon av fröna börjar få liv. Utgångsdatum är något som jag sällan kommer ihåg att observera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar