fredag 8 juni 2012

En 3D tavla med havsmotiv


Så slutförde jag ett av mina projekt som jag startade för någon vecka sedan. Jag är mycket stolt över resultat. För mig ser tavlan ut som en TV bild med ett stort djup i. Läs hur jag gjorde motivet:nu-startat-projekt-som-skall-bli-en tavla I förra inlägget gjorde jag klart motivet på tavlan. I detta inlägget skall jag avsluta med ramen och bakgrunden.


Tavelramen är från en tavla som mina barn inte längre ville ha. Jag tog loss Nalle Puh motivet och målade om den blekgula ramen. Min tanke med färgvalet på ramen var att den skulle bli havsbotten. Så det blev blå med svarta linjer i.Jag målade med allmogefärger.


Denna veckan fick vi en ledig dag mitt i veckan för det var Sveriges nationaldag. Då passade jag på att ta en sväng till havet för att bara njutta och för att samla material till tavlan och kanske till ett kommande projekt.Jag hade två tomma plastlådor med mig. I den ena fyllde jag botten med havssand och tång.


I den andra lådan lade jag i småstenar och snäckskal


Jag började med hörnen där jag lade lim från limpistolen och sedan strödde jag över havssand. Jag vände ramen upp och ner när limmet stelnat för att få bort allt sand som var löst. När sanden hade fastnat ordentligt lade jag en sträng med lim över sanden och hällde över snäck och stenblandningen. Och sista lagret gjorde jag på samma vis fast då var det tången som jag limmade fast. På långsidan längst ner gjorde jag på samma vis fast glesare.


Så var det dags för motivet att flytta in i havsrammen. Jag började med att limma motivet på ett svart A4 och när det hade torkat kände jag att jag behövde mer stadga. Så jag hittade en kartong platta som jag tagit tillvara på från en kartong med någon produkt som vi har investerat.Jag klistrade fast motivet med de svarta pappret på kartong plattan. Och nu var det bara att stoppa i allt ihop i rammen, spänna tillbaka fästena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar