tisdag 19 juni 2012

Enkel rak klänning till Barbie


I helgen när min dator gick sönder råkade jag radera två bloginlägg. Detta var ett av dem.Jag har nu börjat känna olust av att sätta mig vid sy maskinen där alla Barbie mönster ligger. Så jag beslöt mig för att plocka undan och hålla upp ett tag med den produktionen. Förutom detta plagg så har jag ytterligare ett plagg som jag kommer att visa upp framöver- Klänningen är väldigt enkel att sy. Det går att variera modellen med eller utan skärp. På bilden ser du en variation med skärp av brunt siden band.


Klänningen består av två mönsterdelar. Båda delarna lägger du på dubbelvikt tyg. Efter att ha nålat fast delarna lägger du till 1 centimeter till sömmen runt om plagget . Vik upp delarna och sy sömmen jäms med yttersidan av plaggets delar. Armen sitter ihop med fram och bakstycke.


Jag tyckte att halsringningen blev för trång så jag klippte till den under provningen på dockan. Jag har sytt i ett bomullsgarn. Nackdelen med att sy Barbie kläder i det materialet är att det inte blir så smidigt för barnen att ta på och av dockorna. För bomullstyget är så stelt och inte formbart som sweetshirt tyget. På bilden visar jag modellen utan skärpet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar